شهید دکتر احمدرضا احدی

۱۴ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

توئیت واحد سیاسی مصاف در خصوص بودجه نهادهای مذهبی

توئیت واحد سیاسی مصاف در خصوص بودجه نهادهای مذهبی

توئیت واحد سیاسی مصاف در خصوص بودجه نهادهای مذهبی

 

در سال 1398 بودجه 40 نهاد مذهبی تنها 0.6 درصد از کل بودجه کشور بوده است که حدود 25 تا 35 درصد آن توسط دولت پرداخت نشده است.
این در حالیست که 107 درصد از بودجه مصوب برای نهاد ریاست جمهوری محقق شده است!
پس به مردم آدرس غلط ندهیم...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تجربه‌ نگاری سیاست تنش‌زدایی در مسئله‌ی هسته‌ای ایران

تجربه‌ نگاری سیاست تنش‌زدایی در مسئله‌ی هسته‌ای ایران

 تجربه‌ نگاری سیاست تنش‌زدایی در مسئله‌ی هسته‌ای ایران

دولتمردان ادعا می‌کنند که برجام توانسته است از امنیتی شدن پرونده‌ی هسته‌ای ایران جلوگیری نماید. در صورتی که مقایسه‌ی روند تحولات اوایل دهه‌ی 80 شمسی با روند تحولات کنونی، نشان می‌دهد پرونده‌ی هسته‌ای ایران در حال امنیتی شدن است که با هدف افزایش گستره‌ی امتیازات کسب شده در برجام صورت می‌گیرد.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

عمق فاجعه درحمله سایبری به آمریکا

عمق فاجعه درحمله سایبری به آمریکا

عمق فاجعه درحمله سایبری به آمریکا

عمق فاجعه  حملات سایبری به آمریکا زمانی مشخص میشود که بدانید آژانس امنیت اطلاعات آمریکا پس از ناتوانی در دفع حملات، خواستار قطع برق نهادهای فدرال شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

دیپلماسی انرژی چین در خلیج فارس

دیپلماسی انرژی  چین در خلیج فارس

دیپلماسی انرژی  چین در خلیج فارس

 

با فروپاشی کشور شوروی فرصت های متفاوت و متعدد توسعه برای کشورهای مختلف پا به عرصه ی ظهور و بروز گذاشت یکی از این کشورها که توانست از این فرصت ها به نحو شایانی استفاده کند کشور مهم و استراتژیک چین است.این کشور در ابتدا برای رشد خود تلاش های متفاوت و متعددی انجام داد و سپس با یک سیاستگذاری صحیح توانست  از توسعه ی سیاسی به توسعه ی مبتنی بر اقتصاد برسد و رشد فزاینده ای را در این باب تجربه کند .از این رو این در این کشور نیاز به یک سیاست خارجی توسعه گرا مبتنی بر روابط با کشورها و مناطق مهم جهان بود که یکی از این مناطق ،منطقه ی مهم، راهبردی و استراتژیک خلیج فارس می باشد.

در این گزارش به دنبال پاسخ به این سوال خواهیم بود  که کشور چین در راستای تقویت دیپلماسی انرژی خود با کشور های خلیج فارس در پی کسب چه اهدافی می باشد و دکترین انرژی خود را در این منطقه چگونه سیاست گذاری نمود. یکی از پارامترهای مهم در بررسی روند توسعه ی کشور چین ،نگاه این کشور به مساله ی مهم سیاست گذاری عرصه انرژی است که در ادامه به آن خواهم پرداخت .

 

در ابتدای این گزارش بهتر است کمی در رابطه با دیپلماسی انرژی مطالبی را بیان کنم  شاید در اولین تعریف در این رابطه بتوان بیان کرد که دیپلماسی انرژی یعنی  استفاده از ابزار دیپلماتیک جهت حضور در صحنه بین­ المللی و حفظ جایگاه خویش در نظام بین­ الملل، اما شاید این تعریف بیشتر از اینکه اصالت را به انرژی دهد به دیپلماسی می دهد  .

در بیانی دیگر دیپلماسی انرژی را می توان  بکارگیری ابزارها و دانش سیاسی در مسائل مربوط به انرژی اعم از عرضه، تقاضا، تبدیل و ... دانست در این تعریف نیز  به نسبت تعریف قبلی ،مفهوم بر مبنای انرژی محور بودن است .

 اما در یک تعریف دو سویه یعنی اینکه اصالت مفهوم هم با انرژی باشد و هم دیپلماسی می توان بیان کرد که دیپلماسی انرژی، حرکتی هدفمند، بلندمدت و دارای قوانین خاص خود بوده که در صدد ایجاد و حفظ امنیت انرژی کشور می­باشد و با برخورداری از یک چارچوب دیپلماتیک قوی و کارآمد برای هر کشور، می­تواند زمینه موفقیت ان را در امر انرژی در فضای جهانی فراهم آورد.

 

امروزه بسیاری از تحلیل گران حوزه ی مسائل چین بر این باورند که این کشور را به دو حوزه زمانی مهم باید تقسیم کرد نخست سال 1949 که در این کشور مائو به رهبری رسید و این شخص یک جامعه ی آرمانی را برای این کشور ترسیم کرد که بعضا سیاست های این فرد سبب شد که نه تنها این کشور به اهداف آرمان گرایانه ی خود نرسد بلکه با چالش های عدیده ی داخلی و خارجی مواجه شود

اما از زمانی که دنگ شیائو پینگ در دور جدید حکمرانی بر کشور چین بر سر کار آمد نگاه او به توسعه تغییرات فراوانی را در جامعه ی چین بوجود آورد  و این کشور توانست به تفکری جدید در شناخت صحیح از روابط فضای بین الملل برسد.

در اینجای گزارش لازم است از یکی از مهم ترین نظریات روابط بین الملل استفاده کنم و آن هم نظریه ی وابستگی متقابل است این نظریه بیان می دارد که  عدم تقارن میان طرفین  سبب نفوذ یکی بر دیگری می شود. بازیگرانی  هستندکه وابستگی کمتری نسبت به طرف مقابل دارند لذا غالبا می توانند از این رابطه به عنوان یک عامل قدرت برای چانه زنی استفاده کنند.  بر همین اساس کوهن و نای وابستگی متقابل نامتقارن را منبع قدرت برای کنترل منابع و یا ظرفیت تاثیرگذاری بر نتایج می دانند.چینی ها از این نظریه استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که بهترین راه پیشرفت در گرو همکاری های متقابل است.

 

با این مقدمه باید به این موضوع پرداخت که چرا خلیج فارس برای کشور چین از اهمیت بالایی برخوردار است.این منطقه عظیم ترین منابع نفت و گاز را در خود جای داده است و همین امر سبب شده است که بسیار استراتژیک و راهبردی باشد؛ طبق آخرین براوردها این منطقه بیش از 3/2نفت جهان و 3/1 گاز جهان را در خود جای داده است.

 

این کشور در ابتدا بیشتر سیاستگذاری انرژی  خود را در حیطه ی زغال سنگ قرار داد و همین امر سبب شد که طبق برآوردها عدد این سیاستگذاری را بیش از 68درصد بدانند اما به دلیل این مسئله که آلودگی این نوع سیاستگذاری بسیار زیاد است به یک شیفت پارادایمی با این مسئله مواجه شدند و همین امر سبب شد که سیاستگذاری بر مبنای نفت گاز در اصل انرژی این کشور قرار گیرد.

 

کشور چین در منطقه ی خلیج فارس 3 راهبرد جداگانه ولی موازی را در پیش گرفته است و مقیاس های سیاست خارجی توسعه گرای خود را نیز بر همین پایه استوار کرده است که از این راهبردها در وهله ی اول می توان به توجه به کشورهایی که می توانند ضامن بقای این کشور در طی سالیان متمادی باشند و در وهله ی دوم به همکاری های متقابل انرژی محور فی مابین کشورهای چینی و کشور های خلیج فارس و در نهایت به ایجاد میادین مشترک اشاره کرد.

 

این کشور به عنوان یک قدرت اقتصادی در دهه های اخیر به طور بسیار زیادی به خلیج فارس وابسته شده است البته نکته ای در اینجا قابل ذکر است اینکه کشور چین حداقل به میزان 50سال نمی تواند منطقه ای راهبردی جز خلیج فارس پیدا کند، و اهمیت این موضوع از آن جهت است که انرژی داخلی کشور چین در غالب میادین تقریبا رو به اتمام است و به همین سبب مسئله ی مهم امنیت انرژی در سیاست خارجی چین به پارامتری مهم و تاثیر گذار تبدیل شده است.

 

از این رو دو کشور در منطقه ی خلیج فارس از اهمیت بالایی در سیاست خارجی کشور چین برخوردارند که می توانیم آنها را عربسستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران بدانیم دلیل این امر نیز در آن است که به طور مثال کشور چین با عربستان سعودی رابطه ای را از سال 1993 آغاز کرده است و از این کشور شروع به واردات نموده است و با توجه به اینکه چین نیاز به این منابع دارد بازی های سیاسی مناسبی را نیز با این کشور آغاز کرده است .

 

در نوع دیگری جمهوری اسلامی ایران نیز وجود دارد که به دلیل ارتباطات فراوان میان این دو کشور ،کشور چین نیز دیپلماسی انرژی را در میادین این کشور در پیش گرفته است.

 

در پایان این گزارش باید مطرح کرد که کشور چین ضمن توسعه ی همکاری های خود با همه ی کشوهای منطقه برای حضور در خلیج فارس سعی در تعامل و نه تقابل با قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای بویژه آمریکا داشته است .

 

پرهام پوررمضان

پژوهشگر اندیشکده روابط بین الملل 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

پیش بینی وقوع سیل و مدیریت بحران

پیش بینی وقوع سیل و مدیریت بحران

 

یکی از منابعی که میتوانید از آن جهت پیش بینی وضعیت بارش، احتمال وقوع سیل و پیش بینی های لازم جهت مدیریت بحران استفاده کنید، وب‌سایت ERDS است، مخفف Extreme Rainfall Detection System . 

 

 

??برای استفاده از این سیستم به وبسایت زیر 

??http://erds.ithacaweb.org

 

مراجعه کنید سپس در قسمت Layers میتوانید پیش بینی های مختلف 96، 48، 24 و 12 ساعته را ملاحظه کنید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

13 نکته مهم درباره اظهارات ضد ایرانی اردوغان!

13 نکته مهم درباره اظهارات ضد ایرانی اردوغان!

13 نکته مهم درباره اظهارات ضد ایرانی اردوغان!

 

اظهارات ضدایرانی اردوغان در رژه نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان در باکو، خشم ایرانیان را برافروخت. اما این سخنان تلخ گویای بسیاری از واقعیت هاست که در معادلات منطقه تاثیرگذار خواهند بود. در ادامه به بررسی تعدادی از این نکات می پردازیم:
 
1. ارتباط الهام علی اف با رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست. اسرائیل به میزان زیادی در جمهوری آذربایجان نفوذ کرده و اعلام جنگ جمهوری آذربایجان برای بازپس گیری قره باغ با دستور مستقیم و تجهیز تسلیحات اسرائیلی صورت گرفته است. حضور اسرائیل در نقاط مرزی ایران بسیار خطرناک است. 
 
2. با آغاز جنگ آذربایجان با ارمنستان، ترکیه تعداد زیادی از تروریست های دخیل در جنگ سوریه را به قره باغ گسیل کرده است. نزدیکی گروه های تروریستی به مرزهای ایران زنگ خطر بزرگی برای امنیت ایران است. 
 
3. استراتژی ایران در جنگ قره باغ کاملا هوشمندانه و منطبق بر منطق دینی و ملی ایران بوده که گویا اردوغان از ان حمل بر انفعال کرده، لذا جسارت اظهاراتی از این دست را بر خود مجاز شمرده است
 
4. آمریکا و اسرائیل سالهاست که به دنبال تجزیه کل منطقه و اجرای طرح خاورمیانه جدید هستند. ارائه دهنده این طرح برنارد لوئیس است که سالها پیش فوت شده است اما تفکراتش همچنان هدف اصلی آمریکا در خاورمیانه را شکل می دهد. بر اساس طرح خاورمیانه جدید، تمام کشورهای منطقه باید به تناسب قومیت ها و مذاهب مختلف تجزیه شوند. صحبت های ضد ایرانی اردوغان در راستای تحقق همین نقشه شوم صهیونیسم بین الملل است. 
 
5. سردار قاسم سلیمانی در زمان حیاتش، بزرگترین خنثی کننده طرح خاورمیانه جدید صهیونیستها بود و با رشادت های مدافعان حرم توانست نقشه های آمریکا در قبال تجزیه ایران و عراق و سوریه و لبنان را نقش بر آب کند. حال با فقدان ایشان، به نظر دشمنان جاهل گمان کرده اند که می توانند تلاش های دوباره برای تحقق این طرح را از سر بگیرند؛ حال انکه همان نیروها با عظمت روح شهید سلیمانی حمایت شده و مستحکم تر و قاطع تر از گذشته در پی احقاق حق و انتقام از خون سپهبد رشید اسلام مقاومت و مقابله می کنند.
 
6. اسرائیل همواره از رویارویی مستقیم با ایران می پرهیزد. رژیم صهیونیستی همواره از گروه ها و کشورهای دیگر برای مقابله با دشمنانش استفاده می کند. صهیونیسم بین المللی با جنگ عراق، جنگ سوریه، داعش، جنگ یمن و... سعی داشت ایران را با سایر گروه ها مشغول کند. اما بعد از ترور سردار سلیمانی و شهید فخری زاده، ایران مستقیما با اسرائیل رو به رو شده و قول انتقام از رژیم صهیونیستی را داده است. 
 
7. اسرائیل که مجددا خودش را با ایران رو در رو می بیند، سعی دارد مجددا ایران را درگیر گروه ها و کشورهای دیگر کند و گویا این بار قرار است ترکیه و تفکرات نوعثمانی اردوغان از یک سو و ائتلاف کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از سوی دیگر، مانعی در برابر ایران برای نابودی اسرائیل باشد. شک نکنید در ماه های آینده، اسرائیل و جریان رسانه ای وابسته اش، تمام تلاشش را برای ایجاد تنش میان ایران و ترکیه و جمهوری آذربایجان خواهد کرد.
 
8. رشادت های مدافعان حرم در سوریه باعث شد ترکیه طعم تلخ شکست را از ایران بچشد. نیروهای ترکیه در لیبی نیز دستاورد چندانی نداشته اند. حال اردوغان سعی میکند با شوآف رسانه ای شکست های خود را مخفی و برای خود وجهه ای دست و پا کند.  
 
9. ایران اجازه نداد حتی یک وجب از خاک سوریه به دست ترکیه و سایر متخاصمان بیفتند و مبارزات همچنان نیز ادامه دارد. خاک ایران که جای خود دارد. اردوغان خود نیز خوب می داند که این گزافه گوییها تنها در حد حرف باقی خواهد ماند.
 
10. اردوغان سعی دارد خودش را به عنوان برپا کننده مجدد امپراطوری بزرگ عثمانی معرفی کند. لشکرکشی های اردوغان به سوریه و لیبی و قره باغ چشمه هایی از همین تفکر نوعثمانی وی است. 
 
11. ترکیه باید پاسخ دندان شکنی در عرصه دیپلماسی از ایران دریافت کند تا حد و حدود خودش را بداند. در صورت ضعف در این زمینه باید منتظر دست اندازی های بیشتر دشمنان باشیم. 
 
12. نیروهای مسلح کشور باید شدیدا حواسشان به مرزهای شمال غربی کشور باشد. در صورت هر گونه درگیری با اسرائیل بعید نیست رژیم صهیونیستی از این مرزها علیه ایران اقداماتی را انجام دهد. 
 
13.نیروهای نظامی ایران تحت فرماندهی کل قوا، به دقت فضا را رصد کرده و با استراتژی مشخص و دقیق حربه های نظامی دشمن بر علیه ایران را خنثی و ضربه نهایی را وارد خواهد آورد.
 
فردین ساریخانی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

دو خبر مهم که نشان می دهد انتقام سخت ایران نزدیک است!

دو خبر مهم که نشان می دهد انتقام سخت ایران نزدیک است!

دو خبر مهم که نشان می دهد انتقام سخت ایران نزدیک است!

بعد از ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی، ایران وعده گرفتن انتقامی سخت از آمریکا را داد. تنها چند روز پس از شهادت جانسوز این شهید گرانقدر، ایران چندین موشک بالستیک به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق شلیک کرد. گرچه جریان تحریف تلاش زیادی داشتند این حمله موشکی را به عنوان انتقام سخت ایران معرفی کنند، اما رهبر انقلاب در سخنرانی خودشان، این حمله قهرمانانه را در حد یک سیلی به صورت آمریکا تعبیر کردند. 
پس از حمله ایران به پایگاه عین الاسد، سرداران بلندپایه سپاه همچون سردار سلامی و سردار باقری و سردار حاجی زاده قول انتقامی سخت برای پاکسازی منطقه از وجود تروریستهای آمریکایی را دادند. اما در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ، حماقت اسرائیل و آمریکا در منطقه افزایش یافت و به ترور بزدلانه دانشمند هسته ای ایران انجامید.
چیزی که مشخص است این است که ایران به طور قطع پاسخی کوبنده به اسرائیل خواهد داد. حال رسانه های داخلی و خارجی تحلیل های بسیاری را درباره شیوه انتقام و زمان انجام آن ارائه می دهند. 
بر اساس خبری که به تازگی منتشر شده، یکی از مقامات آگاه رژیم صهیونیستی به رادیو پیام اسرائیل اعلام کرده است که ایران قصد موشک باران اسرائیل از خاک یمن را دارد. این فرد اذعان کرده است که ایران در حال انتقال موشک و تاسیسات نظامی به یمن است. 
با اندکی تامل بر روی خبر می توان آن را محتمل دانست. ایران با حمایت از انصارالله یمن دست بالاتر در این کشور را دارد و بارها با همکاری حوثی ها توانسته است عربستان را مورد حملات موشکی و پهبادی قرار دهد. 
ایران با موشک باران اسرائیل از خاک یمن، می تواند جلوی هرگونه واکنش اسرائیل و آمریکا برای ضربه زدن به تاسیسات هسته ای، نظامی و اقتصادی ایران را بگیرد. به علاوه ایران با انجام چنین عملیاتی، تمام برگه های خود را رو نمیکند و می تواند دست بالاتر که ورود مستقیم ایران در مواجهه با اسرائیل است را حفظ کند. 
نیویورک تایمز نیز در خبری قابل تامل، تصویری ماهواره ای از نیروگاه هسته ای نطنز را منتشر کرده است. این رسانه مدعی شده است که ایران در حال انتقال تاسیسات هسته ای نطنز به زیر زمین است. 
این اقدام در راستای حفاظت از نیروگاه نطنز در برابر حملات هوایی و خرابکاری های احتمالی، صورت میگیرد. در صورت درست بودن این خبر می توان چنین تحلیل کرد که ایران قصد محکم کاری تاسیسات داخلی خود، قبل از گرفتن انتقام از اسرائیل را دارد. 
خبرهای بالا به خوبی نشان می دهد که انتقام ایران قطعی و بسیار نزدیک است. انتقامی که فصل جدیدی در منطقه رقم خواهد زد. فصل جدیدی که امیدواریم مانند گذشته با پیروزی محور مقاومت همراه باشد.

فردین ساریخانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

The cooperation of Imam Ali ᴾᴮᵁᴴ with the usurpers of the Caliphate

 
 

 

Click here to read the PDF file
You can read this article in Urdu or Arabic.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

Who is an awaiting person? - part 2

 

Who is an awaiting person? – part 2

My dear audience, for the Reappearance, you have to plan. For the Reappearance, short-term, medium-term and long-term goals should be considered. For the Reappearance, you should prepare yourself, you should set a plan, and you should organize a system for the Reappearance. I want to talk about this issue.

https://youtu.be/cWmzNIpp1hU

Download Link

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

هدف دیدار نتانیاهو و بن سلمان از نظر رسانه های صهیونیستی

هدف دیدار نتانیاهو و بن سلمان از نظر رسانه های صهیونیستی 

هدف دیدار نتانیاهو و بن سلمان از نظر رسانه های صهیونیستی 

یکشنبه 2 آذرماه رسانه های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، بن سلمان ولیعهد عربستان، یوسی کوهن رئیس موساد و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در شهر ساحلی نئوم عربستان با یکدیگر دیداری داشته اند. حال رسانه های صهیونیستی بعد از گذشت چند روز از اهداف این دیدار پرده گشایی کرده اند. 
 

"اتمار آیخنر" تحلیلگر سرشناس مسائل سیاسی روزنامه "یدیعوت آخرونوت" با بررسی سفر یکشنبه بنیامین نتانیاهو به عربستان سعودی، مدعی شده است که این سفر حاوی پیام های مهمی برای ایران، خاورمیانه و آمریکا بوده است. 
 

از نظر این تحلیلگر صهیونیست، این دیدار پیامی را به ایران و خاورمیانه با این مضمون مخابره کرده است که هر وقت پای دشمنی با ایران در میان باشد، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به صورت تمام عیار با یکدیگر متحد هستند. وی در واقع هدف این دیدار را اعلام اتحاد از سوی رژیم صهیونیستی و عربستان برای ایجاد جبهه ای واحد علیه ایران معرفی می کند. 
 

اتمار آیخنر همچنین خبر از آمادگی ریاض برای اعلام عادی سازی روابط با اسرائیل می دهد. وی معتقد است که دیدار نتانیاهو و بن سلمان حاوی پیام روشنی برای بایدن و دولت آینده آمریکا است. عربستان و اسرائیل با این دیدار اعلام کرده اند که بایدن نباید سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران را تغییر دهد و در صورت هر گونه توافق با ایران، این دو کشور به صورت متحد در مقابل او خواهند ایستاد. 
 

روزنامه "اسرائیل هیوم" نیز در چاپ جدید خود در روز چهارشنبه 5 آذرماه به نقل از مقامات سعودی مدعی شده است که دولت بایدن طرحی را برای توافق با ایران آماده کرده است. 
 

این روزنامه خاطر نشان کرده است که نتانیاهو و بن سلمان در دیدار اخیرشان بر لزوم تشکیل جبهه ای واحد علیه ایران تاکید کرده اند. 
 

به علاوه روزنامه اسرائیل هیوم مدعی شده است که مقامات سعودی در مقابل تهدیدات ایران، اسرائیل را بزرگترین حامی خود می دانند.

فردین ساریخانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰