غنی‌سازی 60 درصد در نطنز اشتباه محض است

غنی‌سازی 60 درصد در نطنز اشتباه محض است

 

آغاز غنی‌سازی 60 درصد، اقدام بسیار مثبتی در قبال عملیات تروریستی آمریکا و اسرائیل در سایت نطنز بود و به بدخواهان ایران به‌خوبی نشان داد که جمهوری اسلامی به‌هیچ‌عنوان از حق مسلم خود کوتاه نخواهد آمد و هر چه عرصه را بر او تنگ‌تر کنند، ایران نیز به دستاوردهای بالاتری خواهد اندیشید.

اما چه کسی است که نداند تأسیسات نطنز باگ امنیتی دارد و در کمتر از یک سال اخیر، دو خرابکاری اساسی در آن صورت گرفته است و به‌هیچ‌عنوان مناسب نصب سانتریفیوژهای مدرن و شروع غنی‌سازی نیست.

امیدواریم در چند ماه آینده به دلیل کوتاهی بعضی از مسئولین یا شاید هم نفوذ برخی افراد ناسالم به درون سایت‌های اتمی کشور، مجدداً حوادث تلخ این‌چنینی تکرار شود و ابراز تأسف نکنیم که کاش غنی‌سازی را در سایت امن‌تری مانند فردو دنبال می‌کردیم!

سایت فردو از امنیت بالاتری در مقایسه با نطنز برخوردار است و به دلیل زیرزمینی بودن، عملاً نمی‌شود آن را با حملات هوایی نیز از کار انداخت. حال که یک تروریسم دولتی می‌تواند برخلاف توافقات بین‌المللی به سایت‌های ایران ضربه بزند، پس چه دلیلی وجود دارد که ایران همچنان به برجام پایبند باشد و طبق میل تروریست‌ها فعالیت‌های هسته‌ای خود را در نطنز بی‌دفاع ادامه دهد؟

فردین ساریخانی