مقایسه سفر پاپ و آیت‌الله رئیسی به عراق اشتباه است، سفر رئیسی به عراق حقوقی بود

مقایسه سفر پاپ و آیت‌الله رئیسی به عراق اشتباه است، سفر رئیسی به عراق حقوقی بود

 

سفراخیر پاپ به عراق با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بوده است که نمونه‌ای از آن‌ها شایعه وجود اختلاف بین مرجعیت قم و مرجعیت نجف است. در همین رابطه سوالات زیادی مطرح می‌شود از جمله چرایی عدم دیدار آیت‌الله سیستانی با آیت‌الله رئیسی در سفر اخیر رئیس دستگاه قضا به عراق و در مقابل دیدار آیت‌الله سیستانی با پاپ در روزهای گذشته بوده است. نجوا (واحد سیاسی مصاف) به سراغ یکی از کارشناسان مسائل بین‌الملل رفته تا نظر او را در این باره جویا شود.

 

سیدرضا صدرالحسینی،کارشناس مسائل بین الملل در خصوص دیدار آیت‌الله سیستانی با پاپ و عدم دیدار ایشان با آقای رئیسی به نجوا گفت: سفر آقای رئیسی به عراق، یک سفر کاری و حقوقی بود که به دعوت همتای ایشان، رئیس قوه قضائیه عراق، صورت گرفته بود.آقای رئیسی با همه مقاماتی که در حوزه مسائل حقوقی و دیپلماتیک نیاز بود، دیدار کردند و تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا شد.

وی افزود: باید توجه داشت این‌گونه نیست که هرمقامی که از ایران به عراق سفر کند حتماً باید با آیت‌الله سیستانی دیدار داشته باشد.

صدرالحسینی در خصوص سفر پاپ به عراق توضیح داد: سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق موضوع بسیار مهمی است که ابعاد آن در آینده آشکار خواهد شد اما باید در نظر داشت که خود پاپ درخواست دیدار با یکی از مراجع تقلید شیعیان در نجف را داشته است.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه در پایان افزود: مقایسه سفر پاپ و آقای رئیسی به عراق کاملاً اشتباه است. مثل این است که بگوییم که هرکس از سایر کشورهای دنیا به ایران می‌آید، موظف است که با مقامات عالی جمهوری اسلامی دیدار کند. بنابراین این‌گونه نیست که هرکه از ایران به عراق سفر کند لزوماً باید دیداری با آیت‌الله سیستانی داشته باشد.

 

سارا شکری