مرجعیت رقابتی نداریم

مرجعیت رقابتی نداریم

 

یک تحلیل‌گر مسائل منطقه رابطه مراجع تقلید با یکدیگر را عمیق و خوب دانست و افزود: مراجع چه در نجف و چه در قم، در مقابل یکدیگر قرار نمی‌گیرند.

 

مصیب نعیمی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با نجوا (واحد سیاسی مصاف) درخصوص شایعه‌پراکنی علیه مرجعیت شیعه، چه در نجف و چه در قم اظهارداشت: ما می‌دانیم مراجع تقلید زیادی در قم و نجف هستند. مرجعیت قم و نجف در کنار همدیگر هستند و ما مرجعیت رقابتی و دوگانه نداریم.

وی افزود: در بحث مرجعیت این‌چنین نیست که اگر در نجف اقدامی شد علیه قم باشد یا اگر در قم اقدامی شد علیه نجف باشد. بالعکس هرگونه دستاورد مرجعیت تشیع باعث تقویت ساختار مرجعیت در همه نقاط دنیاست.

نعیمی نتیجه گرفت که برداشت‌های تفرقه‌افکنانه تنها به دشمنان کمک می‌کند و نوعی فرافکنی جهت کم اهمیت نشان دادن جایگاه مرجعیت در ایران است. در کل باید گفت رابطه مراجع همیشه باهم خوب بوده و نقطه نظراتشان به لحاظ فقهی ممکن است تفاوت داشته باشد اما معمولاً نقطه نظرات اجتماعی و سیاسی‌شان یکی‌ است. همان‌طور که آیت‌الله سیستانی در دیدار با پاپ تجاوز غرب به عراق را محکوم کردند.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه درباره سفر پاپ به عراق گفت: اگرچه پاپ در تصمیم‌گیری‌های مهم غرب تاثیر مهمی ندارد اما دیدارش با آیت‌الله سیستانی می‌تواند دستاوردهایی برای مرجعیت شیعه داشته باشد به خصوص این‌که در این دیدار با یکدیگر پیام مشترک صلح دادند.

نعیمی درباره مقایسه سفر پاپ و آیت‌الله رئیسی به عراق گفت: ما نباید مسائل را به سمتی ببریم که بیگانگان از آن سوءاستفاده کنند و دستاوردهای این سفر را کوچک کنند. در زمان سفر آقای رئیسی به عراق باتوجه به حضور ایشان در مراکز پرتجمع، اگرچه آیت‌الله سیستانی هم فرموده بودند: دوست دارند با آقای رئیسی دیدار کنند اما بحث کرونا و احتیاط باعث شد دیداری برگزار نشود ولی دیدار پاپ از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

وی در پایان تاکید کرد: مراجع جایگاه کاملاً مشخصی دارند. ارتباطاتشان نیز عمیق است و من بعید می‌دانم دو مرجعیت در مقابل هم قرار بگیرند.

سارا شکری