گفتمان اصلی انقلابیون برای انتخابات 1400 چیست؟

گفتمان اصلی انقلابیون برای انتخابات 1400 چیست؟

 

شعار و گفتمان، مهم‌ترین عنصر در اقبال عمومی به کاندید موردنظر است. این مسئله به حدی جدی است که ردپایش در تمامی دوره‌های انتخابات به‌خوبی دیده می‌شود و متأسفانه باید گفت مهم‌ترین ضعف جبهه انقلاب در تمام این سال‌ها، نبود گفتمانی مشخص بوده است.

هاشمی رفسنجانی با در نظر گرفتن خرابی‌های جنگ تحمیلی توانست گفتمان سازندگی خود را ارائه دهد و رأی مردم را به‌سوی خود گسیل کند. از طرفی خاتمی با تکیه‌بر فضای بسته رسانه‌ای و انزوای سیاسی، گفتمان خود با عنوان فضای باز سیاسی را ارائه داد. احمدی‌نژاد گفتمانش را حول قشر فقیر بنا نهاد و اصلی‌ترین گفتمان روحانی در هر دو دوره، برجام و مذاکره با آمریکا بود.

حال برای اینکه بهتر به ضعف گفتمانی جبهه انقلاب پی ببریم، لازم است انتخابات سال 96 را مرور کنیم. در این سال، محمدباقر قالیباف و آیت‌الله ابراهیم رئیسی نامزدهای اصلی جبهه انقلاب به شمار می‌آمدند؛ اما می‌توان گفتمان مشخصی را از آن‌ها به یاد آورد که یارای مقابله با گفتمان مذاکره روحانی را داشته باشد؟

حال که به اهمیت گفتمان در انتخابات پی بردیم، لازم است به تشریح گفتمان انقلاب در سال 1400 بپردازیم. گفتمان جبهه انقلاب در دو قسمت نگاه به برجام و نگاه به توان داخلی خلاصه می‌شود:

 

الف: نگاه به برجام

بعد از شهادت محسن فخری زاده، مجلس شورای اسلامی قانونی با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساند و رهبر انقلاب نیز در سخنرانی خود با تأکید بر این قانون اعلام کردند که آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را به‌صورت کامل و یکجا لغو کند تا ایران نیز به برجام بازگردد. این نکته می‌تواند بهترین دیدگاه جبهه انقلاب به مسئله برجام و لغو تحریم‌ها باشد. حال این گفتمان را با دیدگاه اصلاح‌طلبان که به دنبال لغو برخی از تحریم‌های نمادین برای خوراک انتخاباتی هستند، مقایسه کنید.

 

ب: نگاه به داخل

دولت روحانی در تمامی این سال‌ها اقتصاد را شرطی کرده است و حتی آب خوردن مردم را نیز به مسئله برجام گره‌زده است. حال اینکه می‌شود با تکیه به توان داخلی مانند مسکن، پتروشیمی، شیلات، صنایع کشاورزی و... و همچنین با اعتماد به جوانان تمامی تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرد. همانند اتفاقی که برای تحریم بنزین با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس افتاد.

 

جبهه انقلاب در روزهای پایانی باید به‌خوبی این دو برنامه را برای مردم تبیین کند. در غیر این صورت باید به دلیل ضعف گفتمانی همیشگی خود، مجدداً شکست در انتخابات را بپذیرد!

 

فردین