نقاط ضعف انتخاباتی سعید جلیلی و سعید محمد

نقاط ضعف انتخاباتی سعید جلیلی و سعید محمد

 

شمارش معکوس انتخابات 1400 آغاز شده است و بسیاری از گروه‌ها و احزاب مختلف برنامه‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند.

برآوردهای اولیه حاکی از این است که عملکرد دولت در سروسامان دادن به معیشت مردم، باعث القای نوعی حس ناامیدی در جامعه شده است. ممکن است این حس ناامیدی باعث قهر بسیاری از توده‌های مردم با صندوق رأی شود.

پیش‌بینی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که شانس غرب‌گرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات بسیار پایین است. بسیاری از منتقدان اصلاح‌طلب بر این عقیده‌اند که عملکرد افتضاح دکتر حسن روحانی باعث عدم تمایل مردم برای انتخاب مجدد یک اعتدال‌گرا یا اصلاح‌طلب شده است. اصلاحات برای جبران این نقیصه دنبال راهکاری مؤثر است.

ازاین‌رو، بسیاری از رسانه‌ها بر این عقیده‌اند که شانس انتخاب یک انقلابی به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده ایران بسیار بالاست. در حال حاضر، جبهه انقلاب حساب ویژه‌ای روی دکتر سعید جلیلی و سردار سعید محمد بازکرده است.

بحث درباره عملکرد و نقاط قوت این دو شخص را بر عهده رسانه‌ها و هواداران این دو عزیز می‌گذاریم. ما قصد داریم در ادامه به بررسی نقاط ضعف انتخاباتی این دو بپردازیم. نقاط ضعفی که اگر در زمان مناسب برای آن‌ها چاره‌اندیشی نشود، ممکن است سنگینی آرا را به سمت رقبایشان سوق دهد. در ادامه به این نقاط ضعف می‌پردازیم:

1. سعید محمد: نباید فراموش کنیم که سردار سعید محمد به‌عنوان یک نظامی پای به انتخابات 1400 خواهد گذاشت. چنین اتفاقی باعث ایجاد نوعی دوقطبی در جامعه خواهد شد. دوقطبی‌های کاذبی مانند نظامی_دیپلمات، تندرو_اعتدال و... که با جوسازی رسانه‌های رقیب روز به روز پررنگ‌تر خواهند شد. فراموش نکنیم که در انتخابات سال 96، اصلاح‌طلبان با همین ترفند توانستند آرای سلبی آیت‌الله رئیسی را به سمت حسن روحانی سرازیر کنند. هواداران دکتر سعید محمد باید تمام توان خود را برای خنثی کردن این موضوع به کار ببندند.

2. دکتر سعید جلیلی: عملکرد درخشان دکتر سعید جلیلی به‌خصوص در دولت سایه، برای بسیاری از نیروهای انقلابی مشخص و هویداست؛ اما باید قبول کنیم که قشر خاکستری و مردم عادی، شناخت چندانی از ایشان و عملکردشان ندارند. مشکل جبهه انقلاب در تمامی این سال‌ها، ناشناخته بودن نامزدهای انتخاباتی آن‌هاست. با کمی دقت درخواهیم یافت که حتی در انتخابات سال 96 نیز، شناخت مردم عادی از آیت‌الله ابراهیم رئیسی در سطح پایینی قرار داشت. ازاین‌رو، هواداران دکتر جلیلی باید تلاش خود را به کار بگیرند تا تصویری مناسب از ایشان را به مردم جامعه منتقل کنند.

لازم به ذکر است نگارنده در این مقاله از هیچ‌یک از نامزدها حمایت نکرده و تنها سعی دارد با ارائه تحلیل‌هایی برآمده از حقایق میدانی، راه را برای نقدی سازنده باز کند تا به این شکل بتواند قدمی در پیشرفت جبهه انقلاب بردارد.

فردین ساریخانی