آشنایی با سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل

آشنایی با سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل

یک سازمان نظامی صهیونیستی است که در سال 1909 در فلسطین تشکیل شد و افرادی چون اسحاق تسفی، اسرائیل گلعادی، الکساندر زید و اسرائیل شوحط مسؤولان این سازمان بشمار می‌آمدند.

 

- هاشومیر نگهبان

یک سازمان نظامی صهیونیستی است که در سال 1909 در فلسطین تشکیل شد و افرادی چون اسحاق تسفی، اسرائیل گلعادی، الکساندر زید و اسرائیل شوحط مسؤولان این سازمان بشمار می‌آمدند.

بیش‌تر اعضای این سازمان نظامی از حزب کار (عمل) و از نخستین مهاجران روسی به فلسطین اشغالی هستند. با این وجود، هاشومیر با نظارت مستقیم حزب کار بر این سازمان مخالفت کرده است. هدف این سازمان تامین امنیت شهرک‌های یهودی‌نشین و حمایت از آن‌ها اعلام شده است.

- بیتار

این کلمه برگرفته از عبارت عبری “بریت یوسف ترومبلدور” به معنی “دوران ترومبلدور” و یا “پیمان ترومبلدور” است. بیتار سازمانی اصلاح‌طلب و متشکل از جوانان صهیونیست است که یوسف ترومبلدور در سال 1923 آن را در هلند تاسیس کرد.

هدف این سازمان آموزش اصول کشاورزی و علوم به جوانان یهود بری آماده ساختن آن‌ها جهت زندگی در فلسطین بود. البته در آموزش این افراد روی آموزش نظامی و زبان عبری تاکید خاصی می‌شد.

اعضای این سازمان یک نوع ایدئولوژی متاثر از فاشیسم را آموزش می‌دیدند. اندیشه فاشیسم در آن زمان حاکم بر اروپا بود، به همین دلیل به این جوانان تلقین می‌شد که انسان دو راه پیش‌رو دارد که سومی ندارد: “یا مرگ یا جنگ”.

بیتار مدام به اعضای خود یادآوری می‌کرد که هر کشور دارای رسالت و اهداف خاص، با زور شمشیر تشکیل شده است. در کل باید گفت که این سازمان افکار و اندیشه‌های جابوتنسکی از رهبران صهیونیسم را یدک می‌کشد.

- نوتریم

کلمه‌ی عبری و به معنی نگهبان و محافظ است. این سازمان عبارت است از پلیس احتیاط یا ذخیره یهود که نیروهای قیمومت انگلستان با همکاری هاگانا و برای سرکوب انتفاضه ملت فلسطین در 1936 ـ 1939 تشکیل دادند و در ین راستا صدها یهودی در شهر‌ها و شهرک‌ها به عضویت آن درآمدند و برای حمایت از شهرک‌های واقع در دره اردن اعزام شدند.

نیروهای نوتریم ابتدا 1550 نفر بودند که حقوق و هزینه زندگی 750 نفر آنان را انگلستان و حقوق بقیه 1800 نفر را مسئولین شهرک‌های یهودی متکفل شده بودند. در ژوئن 1936 با توجه به شدت گرفتن تظاهرات فلسطینیان 1240 نیرویی که “نگهبانان ذخیره” نام داشتند، به عضویت این سازمان درآمدند.

- سپاه یهود

سپاه یهود تشکیلاتی نظامی و متشکل از داوطلبان یهودی است که در جریان جنگ جهانی اول در کنار نیروهای انگلیس و متفقین جنگیدند. گردان یهودی شماره 38 که در میان سال‌های 1915 ـ 1917 تشکیل شد و گردان 39 که بن گوریون و بن تسفی در سال‌های 1917 ـ 1918 در آمریکا آن را تاسیس کردند و گردان 40 که در فلسطین تشکیل شد و گردان‌های “یورش تفنگ‌های پادشاهی” نیروهای تشکیل‌دهنده این سازمان هستند.

تعداد نیروهای همه این گردان‌ها مجموعا 6400 مرد بود که همه آن‌ها سپاه یهود نامیده می‌شدند. اندیشه تاسیس این سپاه از آن جا نشأت می‌گیرد که صهیونیست‌ها با توجه به قدرت استعماری بریتانیا بر خود لازم می‌دانستند که برای رسیدن به هدف خود یعنی تاسیس وطنی ملی بری یهودیان به نیروهای انگلیسی کمک کنند.

- لشکر یهود

یک سازمان نظامی یهودی است که در زبان عبری “هاهیل” نام دارد. این سازمان در سال 1944 به دستور حکومت بریتانیا و برای کمک به نیروهای متفقین در جریان جنگ جهانی دوم تشکیل شد. اما در اصل تشکیل لشکر یهود به سال 1939 یعنی در جریان جنگ جهانی دوم ـ که رهبران شهرک‌های یهودی در فلسطین راه را برای رسیدن به آرزوی خود در تشکیل دولت با مساعدت متفقین هموار می‌دیدند ـ باز می‌گردد. در همین سال حدود 130 هزار شهرک‌نشین یهود در فلسطین برای جنگ با متحدین داوطلب شدند.

- هاگانا

هاگانا کلمه‌ی عبری به معنی “دفاع” و سازمانی نظامی و متعلق به شهرک‌نشینان صهیونیست است. این سازمان در سال 1920 تشکیل شد. هاگانا ابتدا وابسته به اتحادیه کارگران و سپس حزب ماپای و هستدروت بود. در سال 1929هاگانا در سرکوب انتقاضه فلسطینیان مشارکت و به خانه‌ها و مستغلات عرب‌ها حمله کرد و راهپیمایی‌هایی را بری تحریک شهروندان عرب و به وحشت انداختن آن‌ها به راه انداخت.

همچنین این سازمان در امر شهرک‌سازی بخصوص در ابداع شیوه “حصار و برج محافظت” برای شهرک‌های صهیونیست‌نشین مشارکت فعالی داشت و علاوه بر آن از زمان تاسیس همواره در راستی تامین امنیت شهرک‌های صهیونیستی تلاش کرده است.

سال‌های انتفاضه فلسطینیان از 1936 تا 1939 شاهد همکاری گسترده هاگانا با نیروهای اشغالگر انگلیس بود و این همکاری به با انتصاب “چارلز وینجیت” بعنوان افسر سازمان امنیت انگلستان در فلسطین به سال 1939 توسعه یافت.