سردار قاآنی و پایان تحلیل‌پذیری گروه‌های مقاومت

سردار قاآنی و پایان تحلیل‌پذیری گروه‌های مقاومت

 

شوک روانی ناشی از شهادت سردار قاسم سلیمانی، معادلات و برآوردهای ایران را از شرایط منطقه به‌کلی به هم ریخت. ایران برای حفظ یکپارچگی محور مقاومت در آن دوره حساس، مجبور شد تسلطش بر گروه‌های عضو محور مقاومت را افزایش دهد و همین موضوع آزادی عمل نیروهای مقاومت را کاهش داد.

چنین اقداماتی باعث شد گروه‌های مقاومت بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به‌خصوص پس از حمله به عین الاسد، برای دشمن کاملاً تحلیل‌پذیر شوند و صهیونیست‌ها توانستند اقدامات احتمالی آنان را پیش‌بینی کنند. تحلیل‌های اسرائیل و آمریکا این موضوع را نشان می‌داد که مقاومت تا پایان دوره ترامپ، اقدامی تنش آمیز علیه مواضع آمریکا و اسرائیل در منطقه انجام نخواهد داد. ترور شهید محسن فخری زاده نیز درصدد همین تحلیل‌پذیری گروه‌های مقاومت اتفاق افتاد.

اکنون و پس از گذشت چندین ماه، سردار اسماعیل قاآنی در جایگاه خود به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه به پختگی بسیار خوبی رسیده است و اقدامات اخیر ایشان نشان می‌دهد که ضعف تحلیل‌پذیری مقاومت کاملاً برطرف شده است.

سردار قاآنی در گام نخست تسلط ایران را از روی کلیه گروه‌های مقاومت کاهش داده و آن‌ها را برای مقابله با دشمنان، آتش به اختیار کرده است.

در گام دوم نیز، سردار قاآنی نبرد با آمریکا در منطقه را نامتقارن‌تر از هر زمان دیگری کرده است. تشکیل گروه‌های تازه تأسیس مانند سرایا اولیا الدم، اصحاب الکهف و... علاوه بر نامتقارن‌تر کردن جنگ، تحلیل‌پذیری اقدامات مقاومت را نیز کاهش داده است.

تنها کافی است چند مورد از تحرکات نیروهای مقاومت بر علیه محور عبری، عربی، غربی طی هفته‌های اخیر را مرور کنیم تا بهتر متوجه مسئله بالا شویم:

1-هرروزه گروه‌های تازه تأسیس مقاومت که نشانی خاصی از مقر و تشکیلات آن‌ها در دسترس نیست، کاروان‌های لجستیکی آمریکا در عراق را موردحمله قرار می‌دهند.

2-آمریکا که عراق را برای خود ناامن می‌بیند، سعی دارد کردستان عراق را به‌عنوان نقطه‌ای امن برای خود برگزیند، اما حمله مقاومت عراق به پایگاه اربیل نشان می‌دهد جای امنی برای آمریکا وجود ندارد.

3-بعد از حمله نمایشی آمریکا به شرق سوریه، کتائب حزب‌الله عراق بیانیه‌ای صادر می‌کند و به سعودی و امارات به دلیل همکاری در این حملات هشدار می‌دهد. در کمتر از 24 ساعت فرودگاه ریاض توسط انصار الله موشک‌باران می‌شود.

4-کشتی اسرائیلی که متعلق به یک میلیاردر نزدیک به یوسی کوهین (رئیس موساد) است، با پوششی تجاری برای جاسوسی وارد دریای عمان می‌شود و با اصابت چندین موشک منفجر می‌شود.

5-حزب‌الله لبنان با ساقط کردن پهباد فوق سری جاسوسی اسرائیل، به‌نوعی از پدافند هوایی خود رونمایی می‌کند.

6-رونمایی از ارتشی یکپارچه توسط گروه‌های مقاومت در غزه و آزمایش چندین موشک استراتژیک!

اقدامات سردار قاآنی در ماه‌های گذشته کاملاً هوشمندانه بوده است. ایشان با نامتقارن‌تر کردن نبرد نیابتی، سعی دارد منطقه را بیش ‌از پیش برای ارتش تروریستی آمریکا و متحدانش ناامن کند تا به این وسیله، مقدمات خروج آمریکا از منطقه را فراهم کند؛ اما نکته قابل تذکر این است که اقدامات ایران باید بیشتر از این دامن‌گیر اسرائیل شود؛ زیرا این موضوع، تحقق اهداف ایران در منطقه را سرعت می‌بخشد.

فردین ساریخانی