دو اتفاق مهم که خوراک انتخاباتی غرب‌گرایان را تامین کرد

دو اتفاق مهم که خوراک انتخاباتی غرب‌گرایان را تامین کرد

 

در روزهای گذشته دو خبر بسیار مهم فضای رسانه‌ای کشور را درنوردید که با انطباق دو اتفاق، می‌توان به برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 پی برد.

1- قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، دولت را ملزم کرد تا تعهدات ایران به برجام را منقضی کرده و با آغاز غنی‌سازی و لغو پروتکل الحاقی، مقدمات لغو تحریم‌ها توسط آمریکا را فراهم کند. قرار بود در تاریخ 5 اسفند، اجرای پروتکل الحاقی که جزو تعهدات برجامی ایران بود به‌کلی متوقف شود.

اما دولت در مذاکره‌ای که با گروسی مدیر آژانس انرژی اتمی داشت، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد که تا سه ماه دیگر دوربین‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای ایران برقرار خواهد بود؛ اما دولت اعلام کرد که فیلم این دوربین‌ها ضبط می‌شود و در پایان مهلت سه‌ماهه، اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کرد، آن‌ها را در اختیار آژانس قرار می‌دهد.

بیانیه مشترک دولت و آژانس با اعتراض شدید مجلس همراه شد و نمایندگان مردم این اقدام دولت را به‌نوعی دور زدن قانون اقدام راهبردی و کاهش فشار از روی آمریکا دانستند. ماجرا هر چه که بود، برای تعیین تکلیف به قوه قضائیه ارجاع داده شد.

2-مدتی بود که رسانه‌ها از گروگان‌گیری معیشت توسط دولت سخن به میان می‌آوردند و هشتگ هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی داغ شد. این ادعای رسانه‌ها، با مصاحبه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اثبات شد. ایشان در مصاحبه‌ای اعلام کردند که قیمت اصلی دلار پایین‌تر از این حد است و دولت به‌عمد قیمت دلار را بالا نگه داشته است و سعی دارد با کنترل قیمت دلار، اقتصاد را برای مقابله با تحریم‌ها محکم نگه دارد!

اما با انطباق دو خبر بالا می‌توان به یک نتیجه انتخاباتی مهم رسید:

پایان مهلت سه‌ماهه دولت به آمریکا برای لغو تحریم‌ها، در خردادماه محقق می‌شود؛ یعنی پایان این مهلت، آغاز گرم شدن تنور انتخاباتی در کشور است. دولتی که به گفته واعظی می‌تواند قیمت دلار را به‌راحتی تغییر دهد، در بحبوحه انتخابات 1400 قیمت ارز، طلا و... را به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد داد. از سوی دیگر آمریکا نیز برخی از تحریم‌های نمادین را در پایان مهلت سه‌ماهه لغو خواهد کرد. درنتیجه یک گشایش اقتصادی محدود و حباب گونه‌ای در جامعه ایجاد می‌شود که خوراک تبلیغاتی غرب‌گرایان برای جذب رأی از مردم را فراهم می‌کند.

از طرفی با روی کار آمدن یک غرب‌گرا در ایران، ایالات‌متحده نیز می‌تواند به انجام مذاکره برای تحقق برجام منطقه‌ای و موشکی امیدوار باشد. اتفاقات فوق خبر از نوعی همکاری برد_برد بین اصلاح‌طلبان و بایدن می‌دهد!

فردین ساریخانی