بحران مالی سال ۱۴۰۰ و انتخابات

بحران مالی سال 1400 و انتخابات

 

بنا بر آمار منتشر شده بسیار وحشتناک از افزایش ضریب فزاینده خلق نقدینگی که  عامل خلق 44 درصد خلق نقدینگی در نه ماهه سال 1399 شده و با توجه برنامه مالی سال آینده کسری بودجه بیشتر از چیزی که تصور می‌شد به چشم می‌خورد

 

اما کمی آمار رشد ضریب فزاینده خلق نقدینگی (قدرت خلق نقدینگی توسط بانکها) در نه ماهه سال 1399 موجب خلق 272 هزار میلیارد تومان نقدینگی (44 درصد کل نقدینگی ایجاد شده) گردید را بررسی کنیم

 

در دوره مرداد 1392 تا آذر 1399، رشد 50 درصدی ضریب فزاینده خلق نقدینگی عامل خلق 1050 هزار میلیارد تومان نقدینگی (40 درصد کل نقدینگی ایجاد شده) است.

 

در شرایطی که بانکهای مرکزی آمریکا و منطقه یورو با کاهش ضریب فزاینده خلق نقدینگی در سالهای اخیر و به ویژه در کرونا دولتها را تامین مالی کرده اند. بانک مرکزی ایران (با غوغاسالاری اقتصادخوانده های وابسته به بانک‌ها و بنگاه‌های خصولتی) ضریب فزاینده خلق نقدینگی را بالا برد و دولت مجبور شده تا با بهره 20 درصد از بانکها (با فروش اوراق بدهی که خود با توجه به  جیب خالی دولت در آینده یک بحران است ) استقراض کند!

 

اما خلق این نقدینگی با ارزش پول ملی چه می‌کند و اوراق بدهی دولتی با کاهش ارزش ریال  چه بر سر پولهای مردم می‌آورد را باید در آینده منتظر بود تا دید.

 

دولت جدید سال 1400 علاوه بر نقدینگی افسارگسیخته و کسری بودجه باید منتظر آشوب و بلواهای مالی بیشتری باشد.

میلاد اسدی