سفر قالیباف به روسیه تاثیری مثبت بر روابط دو کشور خواهد داشت

سفیر اسبق ایران در جمهوری‌آذربایجان:
سفر قالیباف به روسیه تاثیری مثبت بر روابط دو کشور خواهد داشت
یک کارشناس مسائل بین‌الملل سفر رییس مجلس شورای‌اسلامی به روسیه را بسیار مهم ارزیابی کرد.
محسن پاک‌آیین سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان، در گفت‌و‌گو با واحد سیاسی مصاف در خصوص سفر اخیر رییس مجلس به روسیه گفت: این سفر در زمانی انجام شده که دونالد ترامپ به عنوان یکی از اصلی‌ترین دشمنان ایران و مخالف توسعه روابط ایران و روسیه دیگر بر مسند قدرت نیست و در دوره‌ای که پساترامپ نامیده‌ می‌شود، هماهنگی‌های بیشتر بین جمهوری‌اسلامی‌ایران و روسیه در حوزه‌های دوجانبه، چندجانبه و مسائل منطقه‌ای ضرورت داشت.
وی افزود: ماهیت اصلی سفرآقای قالیباف به روسیه یک سفر پارلمانی بود برای تحکیم مناسبات مجالس دوکشور و هماهنگی‌ها در حوزه هایی مثل اجلاس‌های بین‌المجالس. اما در بعد دیگر، باتوجه به جایگاه آقای قالیباف به عنوان یکی از روسای سه قوه و عضو شورای عالی امنیت ملی کشور، گفت‌و‌گو پیرامون همکاری‌های دوجانبه و به خصوص یافتن راهکارهای جدید برای تحکیم مناسبات اقتصادی زمانی که هر دو کشور به دنبال مقاوم سازی اقتصادی هستند حائز اهمیت است.
پاک‌آیین گفت‌و‌گوی قالیباف با طرف‌های روسی در حوزه‌های انرژی، ترانزیت، مسائل سوریه، عراق، قفقاز، امنیت منطقه و احیای تروریسم را از محورهای مهم سفر اخیر رییس مجلس به روسیه دانست و گفت: در زمینه مسائل بین المللی و چندجانبه، مهم‌ترین حوزه مذاکره طرفین درباره برجام بود که در آن جمهوری اسلامی ایران مواضع قاطع خود درارتباط با لغو تحریم‌ها که برگرفته از سیاست قطعی رهبرانقلاب است را به اطلاع طرف روسی رسانده است و آن‌گونه که از مصاحبه‌های طرف روسی پیداست؛ روس‌ها مواضع همسویی با ایران در ارتباط با برجام داشتند و کاهش تعهدات برجامی در مقابل خروج آمریکا از برجام را حق ایران می‌دانستند.
این کارشناس مسائل بین الملل درباره پیام رهبرانقلاب به پوتین اظهار کرد: علی رغم ضعف اطلاع‌رسانی قبل از سفر رییس مجلس به روسیه که زمینه را برای جوسازی رسانه‌های معاند ایجاد کرد، از ابتدا مقرر بود که این سفر یک سفر پارلمانی باشد اما ارسال پیام رهبر انقلاب بر اهمیت آن افزود.
وی ادامه داد: از ابتدا مقرر بود که به دلیل شرایط خاص کرونایی پیام مقام معظم رهبری از طریق رییس مجلس به نماینده ویژه پوتین که همان رییس دومای روسیه بود داده شود و آن گونه که از مصاحبه‌های همراهان آقای قالیباف مشخص است پیام، بسیار مهم و فراگیر در حوزه‌های مختلف بوده از جمله مواضع ایران در خصوص لغو تحریم‌ها که به اطلاع طرف روسی رسانده شده است.
پاک‌آیین در پایان نتیجه گرفت که سفر رییس مجلس به روسیه سفری مثبت بوده و اظهار امیدواری کرد که در توسعه روابط و همکاری‌های راهبردی دو کشور موثر باشد.

سارا شکری