طرح شفافیت آرا نیامده متوقف شد

 

طرح شفافیت آرا نیامده متوقف شد

نمایندگانی که سال قبل با تمسک به وعده شفافیت راهی مجلس شدند، با قرار گرفتن در بطن ماجرا تازه متوجه شدند مسئله آن‌چنان هم که در شعار گفته می‌شد، ساده نیست. انبوه ملاحظات سیاسی و فردی به سمتشان هجوم آورد و یکی یکی پا پس کشیدند. تا جایی که طرحی با 177 امضا در صحن علنی 153 رای آورد. یعنی در بهترین حالت 24 نماینده پشیمان شدند، اگر نخواهیم بگوییم از عدم شفافیت و محرمانگی آرا استفاده کرده و مزورانه رفتار کردند.

و ما اگر تنها نتیجه حاصل از همین رای‌گیری را ملاک خود قرار دهیم، خواهیم دانست تا چه اندازه به شفافیت آرای نمایندگان نیازمندیم.

سال‌ها تجربه محرمانگی آرا، عملکرد و امتیازات مقامات و مسئولین به جامعه اثبات کرده که بی‌شک مضرات پنهان کاری بیش از منفعت آن برای جامعه است.

آن‌چه از استدلال‌های مخالفین شفافیت تاکنون شنیده شده تنها و تنها ناشی از تعارض منافعی است که میان منفعت کلی اجتماع و نفع فردی و سیاسی و حزبی مخالفان وجود دارد.

شفافیت در حکمرانی شأنی از دموکراسی است که سبب نظارت مردم بر عملکرد مسئولین، و مشارکت پویا و زنده در اداره امور جامعه می‌شود.

همواره وجود ناظر موجب ارتقا رفتاری و مسئولیت‌پذیری است. عدم شفافیت تاکنون سبب شانه خالی کردن از پذیرش مسئولیت پیامد رای، توسط فرد رای دهنده، بی‌توجهی به دامنه و اثرات آن، عدم تمایل به آگاهی کامل از مسائل مورد تصمیم‌گیری، و نیز سیاسی کاری گسترده و حتی مانند همین مورد فوق، فریب مردم به دلیل محرمانگی آرا شده است.

مطالبه شفافیت چنان امری بحق است که تمامی مخالفین نیز نطق خود را با عبارت « من هم موافق شفافیت هستم» همراه کردند. اما باز در حساب و کتاب‌هایشان نتوانستند تن به پذیرش چنین طرحی بدهند.

آن هم طرحی که بر خلاف هیاهوی زیادش، با گنجاندن چند تبصره در آن، امکان دور زدن قانونی شفافیت را فراهم کرده و درصورت تصویب، بعید نیست ما در بزنگاه‌های اصلی تصمیم‌گیری باز با چالش شفافیت دست به گریبان شویم، چرا که طبق تبصره‌های طرح، یا هیئت رئیسه تشخیص می‌دهد محرمانه برگزار شود، یا 15 نفر از نمایندگان.

با این وجود، باز هم وکلای ملت نتوانستند بپذیرند، موکلانشان همین اندازه ناچیز هم از شفافیت بهره‌مند شوند.

اطلاع از رای وکیل حق طبیعی موکل و از حقوق اساسی جامعه است این امری طبیعی در اکثر کشورهای جهان است و مجلس باید آن را بپذیرد. کسی حق ندارد به دلیل منافع شخصی مثل خصومت احتمالی وزرا در فرایند استیضاح و رای اعتماد، مردم را از حق طبیعی‌شان محروم کند.

فاطمه سادات حبیبی