چالش جدید اردوغان در دل اروپا

چالش جدید اردوغان در دل اروپا 

سایت taz: پس از اظهارات آشتی جویانه و مثبت چند روز پیش اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در جمع سفرای کشورهای اتحادیه اروپائی اعلام کرد که هایکو ماس به عنوان اولین وزیر امورخارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه به آنکارا سفر می کند.
 
زمینه اصلی این گفتگوها احتمالا درباره اختلاف نظرها میان ترکیه و یونان بر سر منابع گازی مدیترانه و بحران آوارگان و پناهجویان و همچنین مباحث مالی و تجاری ترکیه با اتحادیه اروپا است .

این چرخش اردوغان به سمت اروپا متاثر از چند رویداد می‌باشد که مهمترین آنها برگزیت و چرخش های سیاسی داخلی آلمان و همچنین عدم دستیابی به نتیجه مطلوب در ماجرای آذربایجان را می‌توان برشمرد.

با توجه با نفوذ آلمان در اتحادیه اروپا و روابط متفاوت و بحث برانگیز آرمین لاشت رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی آلمان در خصوص بحران سوریه (رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی آلمان، در اوت 2014 و در پاسخ به توییتی از جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا با موضوع نابودی داعش، نوشته بود: «بله، آقای کری! اما شما از داعش و النصره علیه رئیس جمهور بشار اسد در سوریه حمایت کردید و این گروه ها از سوی عربستان و قطر تامین مالی می‌شوند.» که این پاسخ تویتری  لاشت به توییت جان کری در سطح فضای مجازی بازنشر شده و به موضوعی بحث برانگیز آن هم چند روز پس از انتخاب وی به عنوان رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی آلمان تبدیل شده است.) و همچنین نظرات لاشت درباره کمک های اقتصادی به کشورهای اروپایی از جمله یونان و قبرس می‌تواند به خوبی چرخش اردوغان را به سمت اروپا ناشی از احساس خطر او نسبت به این موارد دانست.

میلاد اسدی