نکاتی در خصوص رزمایش سپاه و اقدام اخیر ترامپ

نکاتی در خصوص رزمایش سپاه و اقدام اخیر ترامپ

سپاه پاسداران، 26 دیماه در رزمایش موشکی پیامبر اعظم 15 با بیش از ده فروند موشک بالستیک ، اهداف از پیش تعیین شده را با دقت تمام هدف قرار داد.

در این رزمایش خانواده موشک های فاتح حضور داشتند و در یک زمان به سوی اهداف پرتاب گشتند .

همچنین پرنده های بدون سرنشین به بمباران اهداف دشمن فرضی به صورت دقیق پرداختند ؛ نکته مهم، پهپاد انتحاری سپاه بود که توانست هدف تمرینی را که یک لانچر 3 تایی موشک ضد هوایی بود نابود کند.

به نظر می رسد پیام این رزمایش بیش از همه متوجه ایالات متحده و همچنین رژیم صهیونیستی بود، زیرا پایگاه های ارتش آمریکا در فواصل نزدیک ایران حضور دارند و سپاه نیز به همین دلیل در مانور دیروز موشک میانبرد استفاده نکرد و تمرکز این یگان بیش از پیش، روی حجم آتش و دقت اصابت به اهداف بود.

در مورد پیام ویژه ایران به رژیم صهیونیستی نیز باید گفت مشابه موشک ها و پهپادهای استعمال شده توسط سپاه در تمرین روز گذشته ، در اختیار گروههای مقاومت در لبنان ، سوریه و عراق قرار داده شده و همین امر کابوس ارتش اسرائیل است.

زیرا استراتژی فوق ، فاصله لحظه پرتاب تا اصابت را به شدت کاهش میدهد و همچنین پراکندگی لانچرها در جغرافیای گسترده تر ، قابلیت شناسایی آنها را به شدت کم می کند.

 مهم این که آمریکا در روزهای گذشته ابوفدک محمداوی از مسئولان عالی حشدالشعبی و بنیانگذار یگان موشکی این جنبش را در لیست تحریم های خود قرار داد.

نکته دیگر تصمیم بسیار خطرناک ترامپ در خصوص تحت نظارت قرار دادن اسرائیل توسط سنتکام بود.

اقدام فوق الذکر معنایش اینست که هر گروه یا کشوری بخواهد با رژیم صهیونیستی به نبرد بپردازد، عملا با سنتکام ( ستاد فرماندهی آمریکا در خاورمیانه ) مواجه می گردد که البته پیام های مهمی در بطن خود دارد که در ذیل بدان اشاره خواهد شد.

 این اقدام نشام داد رژیم صهیونیستی برخلاف ادعاهای فرماندهانش ، مستقلا قابلیت دفاع از خود در برابر تهدیدات را ندارد تا جایی که علنا تحت الحمایه نظامی آمریکا در می آید.

 سران رژیم صهیونیستی احتمالا تصور می کنند که جوبایدن همانند ترامپ از آنان پشتیبانی نخواهد کرد بنابراین با کمک لابی قدرتمندشان در واشنگتن، مترصد آنند تا زیرساخت حقوقی و قانونی لازم برای دفاع مستقیم نظامی آمریکا از خود در برابر تهدیدات را فراهم کنند.

 تصمیم ترامپ به وضوح اثبات کننده این ادعاست که برتری نظامی اسرائیل در برابر همسایگانش از بین رفته  در صورتی که طی 73 سال اخیر این رژیم به تنهایی این قابلیت را داشت در مواجهه با انواع چالش ها، از موجودیت خود حفاظت کند.

 با اتمام دولت کنونی آمریکا،  احتمالا صبر استراتژیک جمهوری اسلامی و متحدانش در قبال دولت یهود پایان پذیرد. ایران در سالهای اخیر با صبوری تمام زیرساخت های لازم را در سوریه ، لبنان ، عراق و یمن برای هدف قرار دادن شهرهای فلسطین اشغالی آماده کرده است و ارتش اسرائیل نیز به خوبی این تهدیدات را درک کرده و برای اولین بار سیستم دفاع موشکی پاتریوت را به جهت حفاظت از  بندر ایلات ، در این شهر مستقر کرد. 

 برآورد کارشناسان مسائل سیاسی و نظامی نشان می دهد  کاملا محتمل است که رژیم صهیونیستی  درسال 2021 با محور مقاومت وارد نبرد شود و به همین دلیل علاوه بر اتحاد با کشورهای عربی مخالف ایران ، سعی دارد پای آمریکا را نیز به ماجرا بکشاند. البته بعید می نماید که رئیس جمهور جدید آمریکا در دفاع از این رژیم مستقیما دستور دخالت نظامی را صادر کند.

 در نهایت نگارنده معتقد است رزمایش موشکی سپاه در روزهای پایانی دولت ترامپ احتمالا نشان دهنده پایان یافتن استراتژی تدافعی ایران در سالهای اخیر است و در طی ماههای آینده اتفاقات مهمی در منطقه غرب آسیا رخ عیان خواهد کرد.

علیرضا تقوی نیا