اعتراف دیرهنگام

اعتراف دیرهنگام

صادق خرازی که در کارنامه سیاسی خود عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور در زمان خاتمی را دارد، در سخنانی به نقد عملکرد اصلاح طلبان در خصوص وضعیت موجود پرداخت. دبیر کل حزب ندای ایرانیان اعتراف کرد: "ما اشتباه کردیم و باید از رئیس‌جمهور اجاره ای که داشتیم، توبه کنیم این وضع را ما به وجود آوردیم."

اگرچه با نزدیکی به ایام انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان با فرار از پاسخگویی در خصوص حمایت خود از رئیس جمهور فعلی سعی در مقصر نشان ندادن خود دارند. آنان در این میان با طلبکاری از رئیس جمهور و با بیان نقاط ضعفی که وجود دارد، به نوعی به بیان ناکارآمدی او میپردازند و این در حالی است که در هر دو دوره ریاست جمهوری روحانی با تخریب رقبای دیگر و مطرح نمودن سخنانی واهی، سعی در حمایت از او داشته اند.

آنچه از سخنان خرازی بنظر میرسد آن که او به ظاهر تلاش میکند که به بیان اشتباهات هم حزبی های خود بپردازد و این در حالی است که گمانه زنی‌هایی در مورد حضور خود او به عنوان نامزد ریاست جمهوری مدتی مطرح شده است. او با نقد سخنان رئیس جمهور مبنی بر این‌که ‌هر مشکلی پیدا می‌شود میگویند دولت! آمریکا را نمیگویند، مشکلات امروز کشور را ناشی از  فهم استراتژیک و عدم شناخت مسایل و نسبت دادن به خارجی‌ها دانست.

نکته اینجاست آن زمانی که تنها برنام? دولت مذاکره با کدخدا  بود، آن زمانی که با امضای برجام و قبول تعهداتی با علم به هم? بدعهدی ها و دشمنی های امریکا، دولت از شکستن دیوار تحریم و تضمین امضای کری صحبت میکرد، آن زمان که بیش از پنج سال کشور با معطل ماندن در مشخص شدن نتیجه برجام، دستخوش انواع مشکلات اقتصادی و غیره بود، امثال صادق خرازی ها کجا بودند؟ اگرچه پاسخ این سوال مشخص است، در هم? این مقاطع اصلاح طلبان در نقد و پاسخ صریح به هم? ناکارآمدی‌های که در طول این مدت شاهد بودیم در جهت تمجید و تکریم اقدامات دولت خصوصاً در چارچوب مذاکرات و برجام عمل می‌کردند. اصلاح طلبان امروز با تلاش در جهت کاستن فشار افکار عمومی علیه خود، راه نجات را در هم‌صدایی با مردم می‌بینند. سخنان او در شرایطی که اصلاح طلبان با عدم حضور و مشارکت در انتخابات مجلس و نیز سرگشتگی فعلی در راستای معرفی نامزدی مشخص برای انتخابات ریاست جمهوری آینده قابل تامل است. او معتقد است شکل گیری مجلس فعلی به سبب تحریم اصلاح طلبان در انتخابات است.

به بیانی دیگر اگر روی کار آمدن مجلسی که به فرموده رهبری، انقلابی است به دلیل عدم مشارکت اصلاح طلبان بوده و همینطور اگر روی کارآمدن دولت اعتدال و مشکلاتش، ناشی از مشارکت اصلاح طلبان بوده است؛ چرا مردم باید به آنها امید داشته باشند؟ مهمتر از همه آن که در واقع نه دولت روحانی و شخص او که اصلاح طلبان هستند که در فهم مسائل کشور و در رابطه با امریکا دچار کج فهمی و اشتباه شده اند. و در واقع باید پذیرفت دولت روحانی رهرو همان مسیری بود که اصلاح طلبان در اندیشه و عمل همواره خواهان آن بودند. نقد عملکرد دولت، صورت و وجه شفاف ناکارآمدی اصلاح طلبان در هم? نسخه‌هایی بود که "تکرار" می نمودند و پیش از آن برای کشور تجویز می‌کردند. و با این اعترافات دیرهنگام آن هم در آستانه انتخابات، ملت فهیم و بصیر متوجه می شوند که اصلاح طلبان فقط برای رسیدن به قدرت حاضرند از رئیس جمهور منتخب خودشان هم بگذرند.

اسرا داودی