اثرات راهبردی موشک ۲۰۰۰ کیلومتری دریایی سپاه

اثرات راهبردی موشک 2000 کیلومتری دریایی سپاه 

سپاه پاسداران در روز دوم رزمایش پیامبر اعظم 15 با استفاده از موشک های بالستیک میان برد اهدافی واقع در شمال اقیانوس هند را در فاصله 1800 کیلومتری منهدم کرد.
در این خصوص چند نکته مهم باید ذکر شود‌.

این رخداد یک تحول استراتژیک در بحث موشک های ضدکشتی در دنیاست زیرا هیچ کشوری تا امروز موشک بالستیک ضد کشتی در این برد را رونمایی نکرده است.

 گستره وسیعی از دریای مدیترانه ، تنگه های بسفر و داردانل ، تنگه باب المندب و کانال سوئز از امروز زیر برد موشک های ضد کشتی ایران قرار خواهند گرفت .

 ناوگان دریایی ایالات متحده که تا چندی پیش هنگام بروز خطر با اطلاع از قابلیت موشک های خلیج فارس و هرمز، 700 کیلومتر از مرزهای ایران دور می شدند ، مجبور خواهند شد در شرایط تنش فاصله خود را بیشتر کنند و در نتیجه قابلیت های آنان خصوصا برای عملیات هوایی و موشکی (به خصوص کروز توماهاوک 2500 کیلومتری ) علیه اهداف مهم در عمق خاک ایران کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد .

 قابلیت نقطه زنی در دریا با استفاده از فناوری هدایت اپتیکی خطا را به شدت کاهش داده و احتمال اصابت به هدف مدنظر را بسیار بیشتر خواهد کرد .

 بدون تعارف باید گفت ایران با این اقدام به ایالات متحده این پیغام را ارسال کرد که دستش برای واکنش جدی علیه نیروهای آمریکایی و به خصوص ناوگان دریایی آن  کاملا باز بوده و در صورت بروز تنش میان جمهوری اسلامی با همسایگان متخاصم ( شاید امارات )  یا رژیم صهیونیستی ، بهتر است آمریکا خود را وارد تنش نکند‌.

علیرضا تقوی نیا