شکاف در جامعه آمریکا؛ زخمی که درمان نخواهد شد

شکاف در جامعه آمریکا؛ زخمی که درمان نخواهد شد

از سال 1861 که جنگ‌های داخلی آمریکا شدت گرفت، چنین شکاف عمیقی در جامعه آمریکا بی‌سابقه بوده است. در آن سالها ایالت‌های شمالی و جنوبی در دو دنیای متفاوت از یکدیگر زندگی می‌کردند و هیچ چسب و گرهی نمیتوانست آن‌ها را برای تشکیل ایالات متحده در کنار یکدیگر قرار دهد. 
سرانجام این اختلافات بی‌شمار در سبک زندگی و نوع دیدگاه باعث شد تا جنگی بزرگ میان ایالت‌های شمالی به رهبری آبراهام لینکن و 11 ایالت جنوبی به رهبری جفرسون دیویس شکل بگیرد. جنگی چهار ساله که با پیروزی شمالی‌ها به پایان رسید. 
فیلم سینمایی بر باد رفته که بر اساس رمانی به همین نام، به نویسندگی مارگارت میچل تهیه شده به خوبی گویای وضع جامعه آمریکا در آن سالهاست. 
اختلافات فرهنگی، مذهبی، نژادی و نوع دیدگاه مردم ایالات جنوبی و شمالی بعد از جنگ داخلی آمریکا هیچگاه در هم آمیخته نشد و اختلافات موجود همچنان در پیکره حزب بندی‌های آمریکا قابل مشاهده است. 
کشته شدن جرج فلوید توسط پلیس آمریکا مجددا آتش اختلافات در میان آمریکایی‌ها را بر افروخت. اعتراضات پر تعداد سیاهپوستان و حامیان حزب دموکرات، گویای خشم بخشی از جامعه آمریکا از نظام موجود و ناکارآمد دانستن آن در برقراری عدالت اجتماعی بود. 
اما ماجرا به همین جا ختم نشد با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در آمریکا، دو نامزد حزب دموکرات و جمهوری خواه از بروز تقلب احتمالی پرده برداشتند و اتهاماتی را به یکدیگر نسبت دادند.

همین موضوع، باعث تقویت شایعه تقلب در میان مردم شد و جو برای اعتراضات احتمالی بعد از اعلام نتایج فراهم شد. 
بعد از انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا، همانطور که پیش بینی می‌شد، دونالد ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرفت و حامیان خود را به اعتراضات گسترده خیابانی فراخواند. 
اوج اعتراضات حامیان ترامپ را می توان در تسخیر کنگره آمریکا مشاهده کرد. تسخیر کنگره آمریکا به دست مخالفان به خوبی نشان داد که بخش دیگر جامعه آمریکا نیز از نظام موجود آمریکا بیزارند و معتقدند که سیستم آمریکا دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای آنان باشد. 
آمریکا در چند ماه اخیر با دو دسته اعتراضات متفاوت رو به رو شده است. دسته اول سیاهپوستان و مهاجرانی که در برابر ظلم و تبعیض نژادی در پی قتل جرج فلوید به خیابان آمدند و دسته دوم سفیدپوستان و حامیان ترامپ که در پی اعلام نتایج انتخابات به خیابان آمدند و ناکارآمدی لیبرال دموکراسی را فریاد زدند. 
دو قطبی ایجاد شده در آمریکا هیچ راه درمانی ندارد. روی کار آمدن بایدن نه تنها نمیتواند مشکلات آمریکا را حل کند، بلکه مشکلات آن را دوچندان خواهد کرد. در چهار سال آینده و در دوره ریاست جمهوری جو بایدن باید منتظر اعتراضات گسترده مردم و مرگ تدریجی رویای آمریکایی باشیم. فقر، مشکلات اقتصادی بی‌سابقه، بیماری کرونا و وجود گسترده سلاح عواملی هستند که مانند کاتالیزور ایالات متحده را به ورطه نابودی سوق می دهند. 
آنچه مشخص است،  لیبرال دموکراسی آمریکا ترک برداشته است و آب در حال نشت به درون کشتی تایتانیک است. دیر نیست زمانی که شکوه و جلال آمریکا در دریای ظلم و ستم این رژیم جنایتکار غرق شود.

 

 فردین ساریخانی