چرا انگلیس اتحادیه اروپا را ترک کرد؟(به زبان ساده و کارتونی)

چرا انگلیس اتحادیه اروپا را ترک کرد؟(به زبان ساده و کارتونی)

 

سال 2016 بود که همه پرسی مردم انگلیس به جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا ختم شد. تصمیمی که امروز و پس از رسمیت یافتن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، همچنان دارای تبعات اقتصادی نامشخص است.

به واقع پیچ و خم های زیادی در سیاست انگلستان رخ داده که منجر به این جدایی شده است اما برای پاسخ به چرایی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ابتدا می بایست چیستی و علل شکل گیری اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گیرد.

در این تصاویر کارتون گونه در صددیم چگونگی شکل گیری اتحادیه اروپا و چرایی خروج انگلیس از این اتحادیه را تشریح کنیم.

سوال نخست: چرا اتحادیه اروپا شکل یافت؟

اروپا مجموعه کشورهایی است که قبلا بسیار درگیر جنگ بوده بطوریکه در جنگ جهانی دوم بین سالهای 1939 تا 1945 کشورهای درون اروپا درگیری ها بسیار خونینی با یکدیگر داشته اند که آسیب های فراوانی را بر اروپا وارد آورد.

بنابراین و پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از کشورها به این درک مشترک رسیدند که کشورهای اروپایی با یکدیگر ادغام شوند که در گام های نخستینِ این اقدام از ادغام صنایع ذغال سنگ و فولاد آغاز شد و پس از آن به مجموعه های گسترده تری از فعالیت های تجاری گسترش یافت.

 

نکته ای که لازم است بدانید اینکه کشورها معمولا در باب کالاهایی که به کشورهایشان وارد می شود قوانین تعرفه ای وضع می کنند؛ بطوریکه در صورت ساخت اتومبیل در فرانسه و صادرات آن به انگلیس می بایست تعرفه ای مشخص را در انگلیس پرداخت نمایید.

(جهت مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه نمایید...)

و یا اینکه اگر یک فرانسوی قصد مهاجرت و زندگی در انگلیس را داشت می بایست برای انجام اقدامات قانونی این کار یک پروسه طولانی مهاجرت را سپری کند.

برای روشنتر شدن موضوع باید بدانید که اروپای غربی شامل بر دهها کشور است که هر یک سیاست های تجاری، مهاجرتی و اقتصادی خاص خود را دارند که در صورت برقراری روابط تجاری میان آنها، پروسه سختی می بایست طی می شد و اتحادیه اروپا شکل یافت تا این موانع را با وضع قوانین یکسان از میان بردارد.

تقریبا از سال 1993 م. بود که یک به یک کشورهای اروپای غربی به این اتحادیه پیوستند و از قوانین آن تبعیت کردند. به واقع کشورهای اتحادیه اروپا با اجازه دادن به مردم پذیرفتند که کالاها، خدمات و سرمایه بطور آزادانه در میان کشورهای اتحادیه اروپا به گردش در آید. به بیان دیگر آنچه که اتفاق افتاد مشابه نحوه فعالیت ایالت های آمریکا در ایالات متحده است.

 

اتحادیه بودن چالش هایی هم دارد...

همانطور که اتحادیه و ادغام قوانین بواسطه مشارکت کشورهای اروپایی رونق را در پی داشت، همچنان تبعاتی را نیز به همراه داشت؛ بطور مثال در بحران مالی سال 2008 که بانک مرکزی اروپا نتوانست نسبت به بحران مالی شکل یافته پاسخی موثر دهد و رکود اقتصادی کمرشکنی بر کشور های اتحادیه تحمیل شد. از جمله نتایج این بحران مالی، افزایش بیکاری، کاهش درآمد مالیاتی، نیاز بانک ها به کمک مالی و افزایش بدهی در تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا بود.

وقوع این رخداد و بحران مالی باعث شد تا نگرانی کشورهای ثروتمندی چون انگلستان افزایش یابد چرا که خویش را ملزم به کمک به کشورهایی با ثروت کمتر می دیدند.

مخالفت برخی از انگلیسی ها با مهاجرت خارجی ها پس از عضویت در اتحادیه اروپا

اتحادیه جدید اروپا مهاجرت شهروندان یک کشور به کشور دیگر را بسیار آسان کرد بطوریکه جمعیت مهاجرین پس از پیوستن انگلیس به اتحادیه اروپا سر به فلک کشید.

دو علت عمده افزایش مهاجرت به کشوری چون انگلیس از نگاه کارشناسان

  1. نخست اینکه اتحادیه اروپا در اواسط دهه 2000 شامل کشورهای پساکمونیست شد که طبعا مردم در این کشورها فقیر تر بودند و بسیاری از شهروندان این کشورها تمایل مهاجرت به کشورهای ثروتمند تر چون انگلیس داشتند.
  2. بحران مالی سال 2008 بویژه در برخی از کشورهای اروپایی به شدت بر مردم فشار وارد کرد و قتی مردمان آن کشورها نتوانستند در کشور خود شغلی فراهم کنند عزم سفر به کشورهای دیگری چون انگلستان کردند.

همانطور که توضیح داده شد دستیابی به بازار انگلیس نسبتاً آسان بود و بواسطه اینکه مردم در سراسر اروپا انگلیسی صحبت می کنند لذا مهاجرت به کشوری چون انگلیس بعنوان یک هدف طبیعی برای مردمان اروپای جنوبی مورد مطالبه بود.

افزایش چشمگیر تنش ها بر سر مهاجرت طی سالهای اخیر در انگلیس

در بیست سال پیش، به سختی کسی تصور می کرد که مهاجرت یا روابط نژادی بعنوان یک عامل مهم بعدها مورد چالش قرار گیرد؛ باید گفت که زمانه تغییر کرده است.

در یک نظر سنجی که در سال 2015 به آنجام رسیده است 45 درصد از بریتانیایی ها روابط نژادی و مهاجرت را به عنوان مهمترین مسئله پیش روی کشور معرفی کرده اند.

امروزه هفتاد و هفت درصد از انگلیسی ها معتقدند ک باید سطح مهاجرت به کشورشان کاهش یابد.

همه پرسی در باب برگزیت

در سال 2015 دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس موضوع همه پرسی به جهت باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا را اعلام کرد و در سال 2016مردم با اختلاف اندکی به خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت رای دادند.

این امر منجر به هرج و مرج زیادی در انگلیس شد چرا که هیچ کس بطور کامل نمی داند که نتایج این اقدام چه خواهد بود. ضمن اینکه کامرون به علت مخالفت با خروج از اتحادیه اروپا در همان سال استعفای خود از نخست وزیری را اعلام کرد. البته تا آن زمان رای برآمده از همه پرسی هیچ الزامی نداشت اما همه می دانستند که می بایست از رای مردم تبعیت کنند چرا که نادیده گرفتن خواست مردم به لحاظ سیاسی برای انگلیس بد و نامناسب تلقی می شد.

روند جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا

بواقع انگلیس و اتحادیه اروپا دو سال فرصت داشتند تا شرایط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را شناسایی و بررسی کنند به این معنا که پس از خروج چه قوانینی برای انگلیس همچنان اعمال می شود و اینکه انگلیس چه امتیازاتی را همچنان باقی نگاه خواهد داشت.

به بیان دیگر انگلیس و اتحادیه اروپا درصدد بودند تا با نوعی معامله ضربات ناشی از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را کنترل کنند؛ بنابراین می بایست حداقل هایی از همکاری را همچنان باقی نگاه دارند.

به طور مثال اقتصاددان جاکوب کیرکگارد می گوید که در حال حاضر خودروسازان انگلیس با خیال راحت می توانند تصور کنند که می توانند اتومبیل های خود را در هر کشوری از اتحادیه اروپا بفروشند چرا که همه خودروها از استاندارد های یکسانی برخوردارند. اما باید توجه داشت که این امکان در صورت وجود توافقی امکانپذیر است و در غیر اینصورت فروش خودروی انگلیسی در سراسر اتحادیه اروپا بسیار پیچیده خواهد شد.

و باید توجه داشت که این سنخ از توافقات صرفا در مورد اتومبیل ها نیست بلکه محصولات دارویی، فناوری، مواد غذایی و یا هر چیز دیگری که انگلیس تولید می کند را می تواند شامل شود که در غیر اینصورت صادرات آسان انگلیس به سایر کشورهایی اروپایی سخت خواهد شد.

ورود و خروج مردم از مرزها سخت تر خواهد شد

در حال حاضر حدود 1.2 میلیون بریتانیایی در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا زندگی می کنند. تا قبل از رسمی شدن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آنها می توانستند بدون دردسر زیاد در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا کار کنند و حال باید دید که آیا با توجه به توافقات صورت پذیرفته این امر تغییر خواهد کرد یا خیر.

سناریوی احتمالی مبنی بر حفظ توافقات اقتصادی انگلیس با اتحادیه اروپا

ایده ای که وجود دارد این است که انگلیسی ها با اتحادیه اروپا توافق کنند که به آنها اجازه داده شود که امتیازات اقتصادی خود را حفظ کنند مانند نروژ. اما باید توجه داشت که با عنایت به رای انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا ممکن است این نگاه از سوی اروپایی ها مورد پذیرش قرار نگیرد.

پیامدهای بزرگتر برای برگزیت

بواقع تاسیس اتحادیه اروپا منجر به تسهیل روابط ژئو اکونومیک و ژئوپلتیکِ ایالات متحده آمریکا با اروپا شد. در چنین شرایطی مقامات آمریکایی می توانند به جای گفتگو با دهها کشور مختلف، به مقر اتحادیه در بروکسل بروند و با بخش بزرگی از این قاره مذاکره و گفتگو کنند.

حال و تحت چنین شرایطی این امکان قابل تصور است که دیگر انگلیس بخشی از این مذاکرات نباشد و می بایست گفتگو و مذاکراتی مجزا برای جلب رضایت انگلیس را اختیار کنند.

تأثیرات دومینویی ناشی از برگزیت

عملکرد ضعیف اقتصادی اتحادیه و عدم انطباق سیاست های اقتصادی با بحران مهاجرت باعث شده که اکثریت کشورها همچون فرانسه و اسپانیا نیز علاقمند باشند تا فرصتی به سبک انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا را تجربه کنند.

باید برگزیت را یک معامله بزرگ دانست و بزرگتر انکه شروعی برای اتفاقات مهمتر در جهان باشد. ممکن است اظهارات ناشی از نارضایتی سیاسی در میان کشورهای اروپایی شدت یابد و بطور بالقوه باعث تجزیه اروپا شود.

مبین رضایی