دادگاه ژولین آسانژ موسس ویکی لیکس

دادگاه ژولین آسانژ موسس ویکی لیکس

جولین آسانژ موسس ویکی لیکس در سال 2010 پس از افشای اسناد جنایات آمریکا در عراق و افغانستان، ابتدا با اتهام واهی دادگاهی در سوئد مبنی بر سوء استفاده جنسی روبرو شد. سپس تمامی حسابهای بانکیش مسدود شد و بالاخره پوسته ژست آزادی بیان را غرب کنار گذاشت و  به درخواست مستقیم ایالات متحده مورد پیگرد قانونی قرار گرفت. آسانژ که به شدت تحت فشار بود، سال 2012 به سفارت اکوادور گریخت و درخواست پناهندگی کرد.


پس از آن دولت بریتانیا یک پاسگاه موقت در مقابل سفارت ایجاد کرد. افراد پاسگاه، وظیفه داشند آسانژ را در صورت خروج از سفارت اکوادور دستگیر کنند.

حضور آسانژ در سفارت اکوادور تا سال 2019 طول کشید. و در تمام این مدت وی در یک حبس تحمیلی بسر برد.

 در آوریل 2019 بالاخره با رضایت رییس جمهور اکوادور، ماموران امنیتی وارد سفارت شده و آسانژ را دستگیر کردند. او تا کنون با وجود پایان محکومیتش، به دلیل آنچه دادگاه امکان فرار می نامد، در زندان فوق امنیتی لندن، تحت شدیدترین شکنجه های روحی بسر میبرد.
دادگاهی که برای بررسی استرداد آسانژ به آمریکا تشکیل شد؛ قاضی مردی افسرده، لرزان، و بسیار ترسیده و نگران آینده را دید که هر لحظه امکان خودکشیش وجود داشت.
قاضی با این عنوان که انتقال آسانژ به ایالات متحده ظالمانه است، با انتقال او مخالفت کرد.
در صورت استرداد او به آمریکا، او به گذراندن 175 سال حبس در زندان های مخوف سوپر مکس محکوم خواهد شد.
اما با ترحم قاضی، آسانژ به زندان فوق امنیتی لندن بازگشت، جایی که از یک روزنامه نگار موفق فعال و ایده پرداز، فقط  به دلیل آشکار کردن اسناد مجرمانه ارتش آمریکا، مردی لرزان، وهم زده و قابل ترحم ساخته است.

سیده فاطمه حبیبی