آنچه که درباره  توقیع شریف  باید بدانید

آنچه که درباره "توقیع شریف" باید بدانید
توقیع شریف در پاسخ نامه اسحاق بن یعقوب به امام زمان ارواحناه فداه مرقوم شده است.

نامه اسحاق بن یعقوب به امام زمان حاوی چه سوالاتی است؟
1)    حکم کسانی که از خاندان شما هستند و وجود نازنینتان را منکر می شوند چیست؟
2)    حکم نوشیدن آبجو(نوعی مشروب الکلی)چیست؟
3)    حکم هدایای در نظر گرفته شده برای امام زمان چیست؟
4)    ظهور حضرت ولیعصر ارواحنا فداه چه زمانی صورت می پذیرد؟
5)    حکم منکران شهادت امام حسین علیه السلام چیست؟
6)    در پیشامدها و حوادث به هنگام غیبت به چه کسی رجوع کنیم؟
7)    وصف حال محمد بن عثمان عمری، محمد بن علی بن مهزیار اهوازی، محمد بن شاذان بن نعیم و  ابوالخطاب محمدبن ابى زینب اجدع چگونه است؟
8)    حکم تصرف در اموالی که منسوب به امام زمان است چیست؟
9)    حکم پرداخت خمس(غنائم جنگی) در دوره غیبت چگونه است؟
10)    علت وقوع غیبت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟
11)    چگونه از وجود مقدس امام زمان در عصر غیبت بهره مند شویم ؟

متن سوال اسحاق بن یعقوب که پاسخ آن به اثبات ولایت فقیه می انجامد چیست؟ در عصر غیبت در پیشامدها و حوادث به چه کسی رجوع کنیم؟
پاسخ امام زمان: و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا، فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله: در خصوص حوادثی هم که پیش می آید به راویان حدیث ما رجوع کنید، که آنان حجت من بر شما هستند و من نیز حجت خدا بر آنان.
نامه اسحاق بن یعقوب چگونه به امام زمان(ع) رسید؟ از طریق نائب خاص دوم امام زمان به نام محمد بن عثمان بن سعید عَمری(درگذشت 305 قمری) به دستان مبارک امام عصر رسید.
اسحاق بن یعقوب کیست؟ بنا بر برخی نقل ها او را برادر بزرگتر محمد بن یعقوب کلینی خوانده اند چرا که نام پدر یعقوب و نام جد شیخ کلینی نیز اسحاق بوده و مرسوم بود که نام جد را بر روی پسر بزرگتر می گذارند.(البته مرحوم مجلسی در بحارالانوار این دو فرد را دو شخص متفاوت می دانند.)
اعتبار سند توقیع شریف چگونه است؟ با عنایت به اینکه این روایت توسط محدثان سه گانه شیعی همچون شیخ کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی نقل و تایید شده، این روایت را کاملا قطعی و یقینی می دانند. توضیح بیشتر آنکه مرحوم کلینی اوثق مشایخ ثلاثه است و روایاتی که خودش نقل می‌کند (نه روایاتی که از اصول اربعمائه  دیده‌اند) روایاتی است که به راوی آن وثوق کامل داشته است؛ لذا در صحت این دسته روایات جای هیچ شکی نیست و در طول تاریخ علماء هیچکس در آنها تردیدی نداشته است.
چگونه از توقیع شریف به اثبات ولایت فقیه می رسیم؟ از توقیع شریف بعنوان موثرترین و قوی ترین روایت در اثبات ولایت فقیه یاد می شود چرا که تعبیری در این توقیع است «... حجّتی علیکم و انا حجه الله...» در هیچکدام از روایات دیگر نیست. و ثانیا اینکه این روایت در زمان امامت حضرت صاحب الامر علیه السلام و از کلام نورانی خود آن حضرت اتخاذ و تبیین می شود؛ برخلاف الباقی ادله اثبات ولایت فقیه که در زمان دیگر ائمه معصومین علیهم السلام بوده است.
راویان حدیث چه کسانی هستند؟
مقصود از راویان حدیث در این توقیع شریف، کسانی هستند که روایات را با فهم و درایت نقل می کنند و اینان جز فقیهان نخواهند بود. ازسوی دیگر اطلاق فرمان آن حضرت مبنی بر رجوع به راویان حدیث در حوادث پیش آمده، نشانگر عمومیت ولایت فقیهان در عصر غیبت است.
مراد از حوادث چیست؟
مرحوم شیخ مرتضی انصاری می‌فرماید ظاهر از حوادث که اسحاق بن یعقوب ذکر می‌کند و برایش مشکل شده و خدمت امام فرستاده ظاهرا با این مقدمه این است که مراد از حوادث یعنی امور مهمه‌ای که در این امور باید به رئیس و رهبرشان مراجعه کنند و چون امام و رهبر غائب است اکنون می‌پرسد باید به چه کسی مراجعه نمود.