قمارکردن تندرو ها با فرستادن پمپئو به سنا

قمارکردن تندرو ها با فرستادن پمپئو به سنا

 

قانونگذاران طرفدار فشار حداکثری بر ایران از علاقه وزیر امور خارجه مایک پمپئو برای کاندید شدن در سنا پرده برداشتند.

آنها هدف پمپئو از کاندید شدن را کسب امتیاز برای دولت ترامپ و فشار حداکثری و از بین بردن توافق هسته ای با تهران می دانند.

 

چندی پیش وزارت امور خارجه با توجه به  بخشی از یک نظر حقوقی داخلی را که می گوید آمریکا با اینکه از برجام خارج شده است حق اعمال مکانیزم ماشه را دارد، درخواست فعال کردن این بند از توافق 2231 را به سازمان ملل ارسال کرد.

 

در همین اثناء نیز سناتور تد کروز از ایالت تگزاس اعلام کرد که حمایت خود را از استیون بیگن که نامزد خدمت به عنوان مرد شماره دو وزارت خارجه است را برخواهد داشت.

 

این عمل کروز در مورد بیگن نه تنها کاندیداتوری وی را برای این سمت بخطر می اندازد بلکه وزارت امور خارجه را در صورت کناره گیری پمپئو جهت سناتوری کنزاس وارد چالش جدیدی می کند.

 

درصورت نبودن بیگن احتمالاً نفر بعدی که بطور موقت به این پست خواهد رسید دیوید هیل می باشد که در جریان استیضاح ترامپ از شهادت دهندگان علیه وی بود.

 

این قضیه سوالات جدیدی را در مورد آینده پمپئو به عنوان برترین دیپلمات آمریکا مطرح میکند. پمپئو، نماینده سابق کنگره و رئیس ترامپ در سازمان سیا، ماه هاست که مشغول کارهای تبلیغاتی در ایالت خود برای کسب صندلی در سنا می باشد. هرچند که مقامات هنوز این قضیه را بصورت جدی اعلام نکرده اند.

 

این موضوع علاقه شدید جمهوری خواهان برای از بین بردن توافق هسته ای پس از یک سال از خروج امریکا را نشان می دهد. نظر حقوقی وزارت امور خارجه در هفته های اینده توسط کروز و دیگران مورد استفاده قرار خواهد گرفت که با استدلال به آن اعمال فشار توسط مکانیزم ماشه را برای امریکا  امری قانونی میدانند.

 

کروز نامزدی بیگن، نماینده ویژه امریکا در امور کره شمالی را تا زمان روشن شدن موضوع ایران در سازمان ملل را بعقب انداخته است. کروز متحد کنونی کاخ سفید و یکی از تندرو ترین نفرات در خصوص قانونگذاری علیع ایران می باشد.

 

جان سولیوان، معاون فعلی وزیر امور خارجه، بعنوان سفیر آمریکا در روسیه انتخاب شد. مقام بعدی که مقام سوم می بشاد، هیل است که علیه ترامپ شهادت داده است و اینگونه پس از رفتن پمپئو سمت وی به هیل خواهد رسید. او قضیه برکناری ماری یوانوویچ از سمت سفیر آمریکا در اوکراین را روشن کرد و تصمیم این وزارتخانه بر عدم حمایت از وی را فاش کرد.

 

پس از این اتفاقات و احتمال آمدن هیل بر سر کار بود که وزارت امور خارجه تصمیم گرفت در مورد ایران هرچه سریع تر مکانیزم ماشه را فعال کند.

 

در این خصوص کروز و برخی از طرفداران موضوع مکانیزم ماشه عنوان کرده اند که استدلال لازم جهت فعال کردن مکانیزم ماشه را دارند و ارائه خواهند داد.

 

ترجمه : محمد محمدی پور

https://apnews.com/article/a9befc75d569d97c82f18d164cc3283d

https://www.usnews.com/news/world/articles/2019-12-15/iran-hawks-win-a-key-concession-from-trump-administration