اقدامات و واکنش امریکا پس از اظهارات پمپئو درخصوص فعالسازی مکانیسم ماشه

اقدامات و واکنش امریکا پس از اظهارات پمپئو درخصوص فعالسازی مکانیسم ماشه

 

گفتگوی کوتاه واحد سیاسی موسسه مصاف با جناب آقای دکتر ابراهیم متقی


واحد سیاسی مصاف: آیا درگیری میان ایران و آمریکا را محتمل می دانید؟


دکتر متقی: برای شروع باید عرض کنم که فعالسازی مکانیسم ماشه مطلبی قابل پیشبینی بود چرا که براساس ماده 12 قطعنامه 2231 این موضوع در متن برجام در نظر گرفته شد. نکته دیگر اینکه مکانیسم ماشه، مکانیسم پیچیده ای بوده و با خروج آمریکا از برجام ظاهرا واکنش کشور های عضو به نفع ایران تعریف شده است.  و اما در باب درگیری نظامی به نظر غیر قابل وقوع است چرا که ایران ترجیح می دهد ابتکار عمل را در اختیار داشته باشد و معمولا از اصل غافلگیری استفاده می کند و از همین رو موضعگیری وزارت امور خارجه موضعگیری نرمی بوده است.

 
مساله خروج امریکا از برجام ربطی به ترامپ ندارد. بایدن هم نمیتواند بازگردد. آن زمان که کری دست در جیب گفتگو میکرد میدانست چه میکند اما متاسفانه مذاکره کنندگان ایرانی از حیلت دشمن غافل بوده اند. به نظر بنده و با عنایت به شواهد و قرائن و تجربیاتی که از قبل وجود دارد امکان درگیری منتفی است چرا که طرفین ترجیحا وقوع جنگ را به نفع خود نمی دانند.


مصاف: اخیرا به طور کاملا مضحکانه ای مطرح شد که ج.ا.ا قصد ترور سفیر امریکا در افریقای جنوبی را داشته است درصورتی که یک سفیر زن در افریقای جنوبی اساسا همسنگ شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی نیست. طرح این موضوع از سوی مقامات امریکایی را چطور تحلیل می کنید؟
 

دکتر متقی: به نظر آمریکا پی برده است که انتقام ایران در سطح حمله به عین الاسد محدود نمی شود و بالطبع تحرکات بین المللی ایران را زیر نظر دارد و به شواهدی از اقدام قریب الوقوع ایران در باب انتقام از تروریسم دولتی آمریکا رسیده اند لذا درصددند با این سنخ از اظهارات سطح انتقام را تقلیل داده و به این واسطه تبعات انتقام را به جمهوری اسلامی ایران گوشزد نمایند. بنابراین همانگونه که اشاره داشتید موضوع سفیر آفریقای جنوبی مضحک است و مستمسکی برای بیان مسائلی است که عرض شد. 


مصاف: اخیرا در باب ارسال نامه آلوده به سم به قصد ترامپ سخنانی از سوی مقامات آمریکایی مطرح می شود. آیا این اظهارات را نیز به سان مسئله سفیر آفریقای جنوبی تحلیل می فرمایید؟
 

دکتر متقی: اینطور نیست که نامه آغشته به سم به این راحتی برای ترامپ فرستاده شود و ترامپ هم به دنبال نامه خواندن نیست. البته اقدام انتقامی لازم است اما باید اقدامی ایندایرکتیو (ناخواسته) باشد مثلا از جنس نیابتی به انجام رسد.