مخالفان مکتب اهل بیت علیهم السلام می‌گویند اگر واقعا عزاداری برای امام حسین علیه السلام جایز و مشروع بوده پس چرا این فرهنگ در بین ائمه و اهل بیت علیهم السلام رائج نبوده و روایت صحیح السندی در این باره نقل نشده؟

از جمله شبهاتی که در ایام محرم از جانب دشمنان اهل بیت علیهم السلام مطرح می شود، عدم وجود فرهنگ عزاداری برای اباعبدالله علیه السلام در بین معصومین علیهم السلام می باشد، به عبارتی دیگر مخالفان مکتب اهل بیت علیهم السلام می گویند اگر واقعا عزاداری برای امام حسین علیه السلام جایز و مشروع بوده پس چرا این فرهنگ در بین ائمه و اهل بیت علیهم السلام رائج نبوده و روایت صحیح السندی در این باره نقل نشده؟

اینگونه سؤال‌ها و شبهات که از مخالفین مطرح می‌گردد بی شک ناشی از جهل و نادانی و یا عناد و دشمنی می‌باشد؛ زیرا فرهنگ عزاداری در بین ائمه‌ی معصومان علیهم السلام در روایات و کتاب‌های حدیثی شیعه به قدری نقل شده است، که به جرأت می‌توان گفت درجه‌ی تواتر معنوی بلکه فوق تواتر را دارد، از طرفی در بین اهل علم مبرهن است مسئله‌ی که با تواتر ثابت می شود نیاز به بررسی سندی ندارد. علی رغم اینکه صرف نظر از مطلب فوق،‌ سند تعدادی از این روایات نیز از نظر دانش حدیث از اعتبار کافی بر خوردار می‌باشد.

 

 از طرفی گریه و عزاداری بر امام حسین علیه السلام، نه تنها بعد از شهادت ایشان بلکه حتی قبل از شهادت آن حضرت در روایات اهل بیت علیهم السلام به فروانی نقل شده است، که این مسئله نه تنها نشانه‌ی رایج بودن فرهنگ عزاداری در بین اهل بیت علیهم السلام می‌باشد بلکه از اهمیت گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام حکایت دارد.

گریه حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله بر امام حسین علیه السلام به نقل صفیة دختر عبدالمطلب:

فَقَبَّلَ النَّبِیُّ بَیْنَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ دَفَعَهُ إِلَیَّ وَ هُوَ یَبْکِی وَ یَقُولُ لَعَنَ اللَّهُ قَوْماً هُمْ قَاتِلُوکَ یَا بُنَیَّ یَقُولُهَا ثَلَاثاً قَالَتْ فَقُلْتُ فِدَاکَ أَبِی وَ أُمِّی وَ مَنْ یَقْتُلُهُ قَالَ بَقِیَّةُ الْفِئَةِ الْبَاغِیَةِ مِنْ بَنِی أُمَیَّةَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ.

ترجمه پیامبر صلی الله علیه و آله میان دو چشم (امام حسین علیه السلام را هنگام ولادت) را بوسید و او را به من (صفیه عمه پیامبر) داد در حالی که می گریست و سه بار فرمود خدا لعنت کند مردمى را که تو را می کشند عرض کردم پدر و مادرم فدای شما چه کسى او را می کشد؟ فرمود بقیه گروه گمراه از بنى امیه.

منبع: الشیخ الصدوق، الوفاة: 381، الکتاب، الامالی، ج 1  ص 320