بررسی چرائی عدم‌شفافیت دولت انگلیس در بحران کرونا

بررسی چرائی عدم‌شفافیت دولت انگلیس در بحران کرونا


آنچه در روزنامه «گاردین» چاپ «انگلستان» می‌خوانید:

 

 برخی ممکن است تصور کنند زمانی که یک بحران رخ می‌دهد، مهم است که کشور‌ها اطلاعات را باز‌گو نکنند. اما قطعاً در جریان در‌گیری با مسئله مرگ و زندگی، اولویت با مؤثر‌ بودن و عملگرا بودن است.

 

 در شرایطی که موضوع مرگ و زندگی مطرح است، شفافیت مانند یک وسیله تجملاتی است که ما نمی‌توانیم آن را خریداری کنیم. اما شفافیت، نباید مانند یک وسیله تجملاتی یا یک اصل که مانع پاسخ به نیاز‌های مردم باشد، در نظر گرفته شود. در واقع، شفافیت، عامل اساسی در تلاش برای شکست یک بیماری، (به خصوص بیماری کرونا) است. اما به دلایل متعددی، یک کشور‌ این شفافیت‌ را قدر نمی‌داند.

 

 اساسی‌ترین این دلایل، مربوط به برداشتی از یک بحث روانشناسی است. یک دیدگاه دیرینه وجود دارد مبنی بر اینکه مردم از نظر روانی، شکننده هستند. اما این استدلال، با غرض همراه است و بیان می‌کند که این مردم نمی‌توانند پیچیدگی را درک کنند و آنها نمی‌توانند با تهدید مقابله کنند. بنابراین در یک بحران، آنها شکست می‌خورند. این دیدگاه در فیلم‌های فاجعه‌بار هالیوودی نشان داده می‌شود که مردم قبل از اینکه به پایان ترسناک فیلم برسند، از خطر فرار می‌کنند.

 

این نگرش بیان می‌کند از آنجایی که مردم مانند کودک هستند و نمی‌توانند از خود مراقبت کنند، آنها به یک نظام آقابالاسری نیاز دارند تا حقایق را از آنها مخفی و آنها را به دنیای خطرناکی هدایت کنند. جای تعجب نیست که این نگرش را دولت‌های مختلف جذب می‌کنند.

 

اما مردم در زمان بحران، عموماً آرام هستند، ما در بحران بیماری کرونا مشاهده کردیم که افراد در کنار یکدیگر آمدند و از یکدیگر در زمان‌های سخت حمایت کردند. اما این قدر‌ها هم آسان نبوده است. بسیاری از مردم در این جریان آسیب دیده‌اند و برخی دیگر همچنان در خانه‌های خود مانده‌اند.

دلیل اینکه مردم از دستور‌العمل‌های مقامات اطاعت می‌کنند این نیست که آنها از مجازات می‌ترسند، بلکه به این دلیل است که آنها بر این باورند که مقامات از خودشان هستند و برای آنها عمل می‌کنند. مردم زمانی تمایل دارند از مقامات پیروی کنند که احساس کنند به طور یکسان با آنها بر‌خورده شده است.

اینکه دولت تمایلی نداشته باشد برای ارائه اطلاعات به مردم اعتماد کند، این عدالت را زیر سؤال می‌برد و در عوض دولت را از مردم دور می‌کند و موجب می‌شود مردم به سیاست‌های آن، مانند اجرای تعطیلی‌ها، گوش فرا ندهند و از آن اطاعات نکنند. به همین دلیل شفافیت در تلاش‌های دولت برای شکست کرونا مهم است.

 

دولت (انگلیس) نباید مانند کودک با مردم بر‌خورد کند. دولت باید به توانایی مردم در درک و اذعان حقایق تلخ، احترام بگذارد.


 دولت انگلیس باید با مردم مانند شریکانی در هر مرحله از مقابله با ویروس کرونا برخورد کند و در ایجاد یک رابطه سازنده، هیچ کدام از این اتفاقات بدون شفافیت از سوی دولت، محقق نخواهند شد.