از خاکسترهای ویروس کرونا، یک نظم نوین جهانی به وجود می آید

از خاکسترهای ویروس کرونا، یک نظم نوین جهانی به وجود می آید

 

آنچه به‌قلم «کارنیه‌لتو‌ماتئو» در روزنامه «ایل‌جورناله» چاپ«ایتالیا» می‌خوانید:

 

پاندمی کووید-19 مانند یک سونامی غیرمنتظره جهان را زیرو رو کرده است. در حالی که شمار قربانیان رو به افزایش می‌گذاشت، دولت‌ها به اعلام تعطیلی فعالیت‌ها پرداختند. درحالی که ما همه نگران بودیم که مبتلا نشویم، نظم جهانی دستخوش یک دگرگونی مهم گردید. راهبردهای سیاسی و بحران های اقتصادی ناشی از قرنطینه اجباری باعث تسریع در فرآیندهایی گردید که پیش از این وجود داشته‌اند و چین را به توسعه حوزه مداخله خود تا غرب، آمریکا را به انزوا و اتحادیه اروپا را به فرو رفتن در خود سوق داد.

 

 

روزنامه فرانسوی لوموند موضوع ترتیبات جدید سیاسی جهانی را مطرح کرد. به نوشته این نشریه این پاندمی ضربه محکمی بر آمریکا به عنوان ابرقدرت و نیز بر رئیس‌جمهورش وارد آورد. چین به واسطه سکوتش در مقابل بحران ویروس موفق شد یک امتیاز تاکتیکی را در مقابل جهان از آن خود سازد. زیرا ترامپ، رقیب مستقیمش اکنون در وضعیت پیچیده‌ای هم به لحاظ ویروس کرونا و هم به لحاظ انتخاباتی که بسیار نزدیک است، قرار دارد.
 
 
به هر حال خط مشی ترامپ منجر به سرنگون ساختن وی آن گونه که دمکرات ها می‌خواهند، نخواهد شد. زیرا ترامپ به هر حال موفق شد خط مشی «اول آمریکا» را به پیش ببرد.
 
به طور کلی ویروس کرونا باعث فروپاشی آنچه از پدیده جهانی سازی باقی مانده بود، گردید. این پاندمی مغلوب علم خواهد شد. آنچه باقی خواهد ماند یک نظام بحران زده خواهد بود. آنچه اسفبار است فقط پاندمی و تأثیراتش بر سلامتی بشر به خودی خود نیست بلکه این است که پرده از روی محدودیت‌های پدیده جهانی‌سازی پس از خروج از قرنطینه بر خواهد داشت.
 
آنچه مسلم است اینکه کسانی که نظم نوین جهانی را به دست خواهند گرفت قوی‌تر از قبل خواهند بود. در وهله اول به این علت که بحران اقتصادی کشورهایی را که تا دیروز قدرت‌های واقعی و تمام عیار به شمار می رفتند، به زانو در خواهد آورد. در وهله دوم به این علت که مردم وحشت‌زده در سراسر جهان به منظور مهار این پاندمی موارد نقض خارق‌العاده آزادی‌های شخصی را پذیرفتند.