بحران سازی در لبنان

بحران سازی در لبنان

منابع نزدیک به نخست وزیری لبنان فاش کردند، دورتی شیا سفیر جدید آمریکا در بیروت، در نامه‌ای به نخست‌وزیر لبنان خواستار تسریع در تغییرات اقتصادی دولت شده است.

 نامه دورتی شیا در برگیرنده چند نکته بوده است: «از اتفاقات خشونت‌بار اخیر شهر طرابلس و روی آوردن دولت به دخالت دادن ارتش برای مقابله با آشوبگرانی که وی آن‌ها را معترض خواند ابراز ناخرسندی کرده است.» «مأموریت ارتش تقابل با مردم برای سرپوش گذاشتن بر کوتاهی دولت در انجام مأموریت‌هایش نیست» «بهتر است نیرو‌های امنیت داخلی مأموریت حفاظت از امنیت و پیگیری اخلال‌کاران را بر عهده بگیرند.»

 

از چندی پیش آمریکایی‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها در حال معرفی کردن حرکت‌های اعتراضی مردمی در لبنان و عراق به عنوان بهار عربی دوم هستند که زمین آن کشورهای محور مقاومت است.

 اما چیزی که در صحنه دیده می‌شود جمعیتهای کوچکی هستند.
 

اما آنها ضعف جمعیت را با  بالا بردن قدرت تخریب در رسانه‌های‌شان جبران می کنند. وقتی با سر و صدای زیاد توجهات را به خود جلب می کنند قدرت ایجاد تغییر بالا می رود. تلاش می‌شود جمعیت‌های کم با تخریب عمل کنند.

در واقعیت آنچه دیده می‌شود کاریکاتوری است که تلاش می‌شود بهار عربی معرفی شود. 

به نظر می رسد آمریکایی‌ها و سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها و اماراتی‌ها و برخی دولت‌های دیگر پشت این ماجرا هستند و سعی دارند با بهره گیری از مشکلات اقتصادی مردم و فضای منازعات جریان‌های سیاسی ناکامی‌های خود درجنگ سخت را جبران کنند.

 نکته مهم این است که آمریکا با شعار دموکراسی و ادعای دموکراسی‌خواهی به‌دنبال دوگانه‌سازی میان مردم لبنان و ضعیف نشان دادن دولت فعلی لبنان است. 
 

دولتی که بخصوص در موضوع کرونا بسیار موفق بوده و به نسبت دولت‌های فاسد قبلی ، بیشترین ارتباط و نزدیکی را با مردم دارند.

 

سعید غفاری