نتانیاهو قصد دارد تا ماه ژوئیه بخشی از کرانه باختری را به خاک اسرائیل ملحق کند

نتانیاهو قصد دارد تا ماه ژوئیه بخشی از کرانه باختری را به خاک اسرائیل ملحق کند

 

بن افرایم شائیل

آسیا تایمز(هنگ کنگ)


پس از گفتگوهای طولانی و خسته کننده سرانجام نتانیاهو و بنی گانتز، رئیس پارلمان اسرائیل درباره تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند. نتانیاهو و گانتز که رقیب یکدگر محسوب می شوند موافقت کردند تا دولت اضطراری ملی تشکیل دهند. قرار است نتانیاهو برای مدت 18 ماه در سمت نخست وزیر باقی بماند و سپس اداره امور دولت را به گانتز بسپارد.

علت تشکیل دولت اضطراری تمرکز روی مقابله با شیوع بیماری کرونا عنوان شده است. بنی گانتزا در دوران زمامداری نتانیاهو ، وزیر دفاع خواهد بود و متحد وی گابی اشکنازی به سمت وزیر خارجه منصوب خواهد شد.


بخشی از توافق به عمل آمده بین نتانیاهو و گانتز به الحاق مناطقی از کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل مربوط می شود. قرار است این اقدام در ماه ژوئیه سال جاری صورت گیرد. اسرائیل در جنگ 1967 کرانه باختری رود اردن را اشغال کرد اما برای اینکه ترکیب جمعیتی اسرائیل برهم نخورد و نگرانی از واکنش بین المللی، باعث شده است اسرائیل تاکنون رسما از ملحق کردن کرانه باختری به خاک خود صرف نظر کند اما اکنون که ترامپ بر سرقدرت است و از جاه طلبی ها ارضی اسرائیل حمایت می کند، نتانیاهو و دیگر زمامداران اسرائیل می خواهند بخشی راهبردی از کرانه باختری را رسما به خاک اسرائیل ضمیمه کنند.
 

در ماه ژانویه دولت ترامپ با انتشار طرحی با الحاق دره اردن و یکی از شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری به خاک اسرائیل موافقت کرد. برنامه الحاق این مناطق از کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل به علت بن بست سیاسی و عدم تشکیل دولت جدید با تاخیر همراه شد اما اکنون که نتانیاهو و گانتز برای تشکیل کابینه جدید به توافق رسیده اند فرصت برای اشغال بخش دیگری از خاک فلسطین توسط اسرائیل فراهم آمده است.
 

اتحادیه اروپا مخالف طرح الحاق بخشی از کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل است و به نظر می رسد که فقط دولت ترامپ در سطح بین المللی از این اقدام حمایت خواهد کرد.
 

روز یکشنه نتانیاهو به همراه دیوید فردمن سفیر امریکا در تل اویو از تابلو شهرک یهودی نشین جدیدی که اسرائیل قصد دارد بر روی تپه ای به نام ” تپه ترامپ ” در کرانه باختر امضاء کند پرده برداری کردند.
 

انتظار می رود جوبایدن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به شدت با طرح الحاق بخشی از کرانه باختری به اسرائیل مخالفت و بر تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل پافشاری کند.

 

مترجم: داود حیدری