تعارف با کرونا مهمان نوازی نیست!

تعارف با کرونا مهمان نوازی نیست!

 

 تعارف و مهمان نوازی در خلق و خوی ما ایرانیان نهادینه شده است به طوری که اکثر سیاحان و ایران شناسان غربی نیز بر آن صحه گذاشته ، این دو را از خصایص نیکوی ایرانیان برشمرده اند . 

 

با وجود پسندیده بودن تعارف و مهمان نوازی در زندگی روزمره اجتماعی مورد نخست یعنی تعارف بعضا دردسر ساز شده و برخی آن را بویژه هنگام سوارشدن آسانسور مطلوب نمی دانند یا برخی به کنایه می گویند ایرانی ها در جلو درب منازل کلی به هم تعارف می کنند اما در حین رانندگی اصلا تعارف ندارند.

 

 
غرض از ذکر این نکات توجه به این دو‌خصیصه در روزهای کرونایی است.
 این روزها مهمان ناخوانده ، وحشی و بی رحمی به نام‌ کرونا وارد کشور عزیزمان ایران شده است. ما ایرانیان این بار به جای مهمان نوازی به شدت می بایست  با این ویروس تاجدار بی احترامی کرده ، هرچه سریع تر این مهمان ناخوانده را از این مرزو بوم بیرون کنیم .

 

متاسفانه در بیش از یک ماهی که کرونا وارد ایران شده است برخی هموطنانمان با نادیده گرفتن توصیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا و نماندن در خانه انگار می خواهند میزبان خوبی برای کرونای وحشی باشند غافل از این که این ویروس کور به هیچکس رحم نمی کند پس خواهشا درک کنیم به جای میزبانی و مهمان نوازی از کرونا با آن‌مبارزه کنیم .اکنون وقت مهمان‌نوازی نیست.

 

جنبه منفی تعارف متاسفانه به تصمیم گیری برخی مسئولان هم سرایت کرده است ، به طوری که به جای برخورد قاطع و سخت گیرانه در خصوص در خانه ماندن شهروندان ، با تاخیر در اعلام مقررات سخت گیرانه انگار با کرونا تعارف دارند!

 

این در حالی است که کرونا نشان داده با کسی تعارف ندارد مسلمان و غیرمسلمان ، رئیس و کارمند ، فقیر و غنی و .. برایش یکسانند .

 

اعلام طرح کاهش زنجیره انتقال کرونا و در نظر گرفتن جریمه و محدودیت های سخت گیرانه تردد هرچند تصمیمی مناسب اما با تاخیر است ولی می تواند نوید بخش این مهم باشد که در برخورد با کرونا تعارف را کنار گذاشته ایم. 

 

انتظار می رود آن دسته از مردم که هنوز کرونا را جدی نگرفته اند نیز با ماندن در خانه ، به میزبان خوب و مهمان نواز این مهمان‌ ناخوانده و وحشی بدل نشوند تا شر این دشمن نامرئی و بی رحم هر چه سریع تر از ایران زمین و کل جهان رفع شود. 

 

دکتر مراد عنادی