بسته خبری  معامله قرن

 

اسرائیل تیم ویژه برای اجرای معامله قرن تشکیل داد.
بنت نشستی برای ارزیابی اوضاع کرانه باختری به دنبال اعلان جزئیات طرح معامله قرن برگزار کرد.
وی در این نشست اعلام کرد که تیمی ویژه تشکیل شده که ماموریت آن اتخاذ تدابیر لازم برای الحاق دره اردن، شمال بحر المیت واقع در در غرب اردن و فلسطین و شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری، به اسرائیل است.

 

 

فلسطینی ها در بیت لحم واقع در کرانه باختری رود اردن در اعتراض به طرح معامله قرن تظاهرات کردند.
در پی این تظاهرات‏، درگیری هایی میان نظامیان صهیونیست و تظاهرات کنندگان فلسطینی رخ داد که 11 فلسطینی زخمی شدند.
اسرائیلی ها همچنین درهای مسجد الاقصی را بسته اند.

 

 

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای به طرح آمریکایی معامله قرن گفت: طرح پیشنهادی «دونالد ترامپ» درباره حل و فصل تنش‌ها در فلسطین با قوانین بین‌المللی در تناقض آشکار قرار دارد.
سازمان عفو بین‌الملل همچنین افزوده است که این طرح کمکی به صلح در غرب آسیا نخواهد کرد.
در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل گفته شده است که به طور کلی تبادل ارضی که در این توافق آمده شامل الحاق بیشتر قلمرو فلسطینیان (به اسرائیل) می‌شود و این نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه به شمار می‌رود.

 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در واکنش به طرح صلح ادعایی آمریکا برای حل مناقشه میان فلسطین و اسرائیل گفت که «سازمان ملل همچنان به تلاش برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین بر پایه قطعنامه‌های سازمان ملل، توافقات دوجانبه و چشم انداز راه‌حل دو دولتی بر مبنای مرزهای سال 1967 ادامه می‌دهد».

 

رسانه دولت روسیه: موضع کرملین درباره مناقشه فلسطین و اسراییل مبتنی بر بیطرفی است.

 

وزیر خارجه اردن در واکنش به «معامله قرن» با تأکید بر حمایت این کشور از هرگونه تلاش خالصانه برای دستیابی به صلحی پایدار، تنها راه تحقق این مهم را تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف دانست.

 

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای طرح صلح ادعایی آمریکا برای خاورمیانه را «یک طرح الحاق سرزمینی خواند که نابودکننده راه حل دو دولتی است».

 

وزارت خارجه مصر در واکنش به اعلام مفاد طرح «معامله قرن»، با صدور بیانیه ای از آنچه تلاش های مداوم دولت آمریکا به منطور دستیابی به صلح جامع و عادلانه در خصوص موضوع فلسطین نامید، تشکر کرد.

 

سفیر امارات در واشنگتن گفت که کشورش از آنچه تلاش‌های مداوم آمریکا برای دستیابی به توافق صلح حقیقی بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام می‌دهد، قدردانی می‌کند.