بسته خبری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی(3)

برخی از مهمترین اخبار مربوط به انتخبات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل می باشد:

 

هادی طحان(عضو حقوقدان شورای نگهبان): در بررسی صلاحیت‌های این دوره داوطلبان دو تابعیتی هم بودند که شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت کرد./ متوسط ثبت نام برای 300 کرسی در کشورهای مختلف اروپایی یا همسایه خودمان، 2500، 3000  یا 4000 نفر است ولی ما 16 هزار نفر در این دوره ثبت نامی داشتیم. البته نفس ثبت نام خوب است اما ثبت نام‌ها باید چارچوب و منطقی داشته باشند و این یک اشکال قانونی است./ انتخابات الکترونیکی بیست و چند مرحله است  که طبق اعلام وزارت کشور، غیر از مرحله اخذ رای، بقیه مراحل به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود./ از هر طرح و لایحه یا هر قانونی که به کاهش نقش پول در انتخابات کمک کند، حمایت می‌کنیم.

 

 

حسن روحانی(رئیس جمهور): روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت خطاب به دست اندرکاران انتخابات گفت: « وقتی عدم صلاحیت یک فرد روشن است او را رد صلاحیت کنید. وقتی احتمال عدم صلاحیت کسی ضعیف است مردم را ناراحت نکنید. نگویید در برابر یک صندلی مجلس 1700 نفر کاندیدا هستند. این 1700 نفر از چند جناح هستند؟ این که انتخابات نمی‌شود. مردم تنوع می‌خواهند. در میدان انتخابات بگذارید همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند. با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد. اگر 83 میلیون نفر متحد باشیم و یک نفر مخالف باید او را جذب کنیم یک نفر مخالف هم زیاد است. شما یک جمعیت زیاد را مخالف می‌کنید؟».

 

 

عباسعلی کدخدایی(سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان): نگاه ما به هیچ‌وجه سیاسی نیست و شورای نگهبان با نگاه سیاسی صلاحیت‌ها را بررسی نمی‌کند./ بیش از 3700 نفر از نامزد‌های رد‌صلاحیت شده تاکنون شکایت کرده‌اند که از این تعداد 3400 نفر آقا و 300 نفر هم خانم هستند که شکایت‌شان در سامانه ثبت می‌شود و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد./ در میان نامزد‌های انتخاباتی دوتابعیتی خیلی کم داشتیم و فکر می‌کنم به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید.