واکنش جالب توجه آیت الله خامنه ای

سخنرانی امروز آیت الله خامنه ای در جمع مردم قم در تهران ساعاتی پس از پاسخ نظامی ایران به آمریکا جالب توجه بود.

در حالیکه بسیاری انتظار داشتند این سخنرانی با موضوع پاسخ شب گذشته ایران به آمریکا آغاز شود و سخنرانی آتشینی باشد، رهبر ایران، سخنان خود را با آرامش تمام درباره نقش شهر قم در پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و پس از آن درباره ویژگی های شخصیتی سردار سلیمانی صحبت کرد.

اشاره به پاسخ تلافی جویانه ایران به آمریکا پس از آن و تنها در حد یک سطر بود و به جای ذوق زدگی به عبارت«حالا دیشب یک سیلی به آن ها زده شد» اکتفا شد.

 در مقابل، ایشان به ضرورت عدم کفایت به ‌پاسخ های نظامی اشاره و از ضرورت «تمام شدن حضور فساد انگیز آمریکا در منطقه» گفت. هر چند که به شکل چگونگی پایان دادن به این حضور آمریکا اشاره ای نکردند.

اما نکته قابل توجه دیگر در این سخنان این است که آیت الله خامنه ای، آمریکا و رژیم اسرائیل را به عنوان دشمن معرفی کرد و گفت «فلان دولت منفور در منطقه که علیه ایران اظهار نظر می کند را مادامی که حرکتی از آنها در خدمت دشمن سرنزند دشمن نمی داند». 

دولت منفورِ مورد اشاره ایشان "عربستان سعودی" است.

 این موضع گیری آیت الله خامنه ای ساعاتی پس از پاسخ گسترده موشکی ایران به قدرت نظامی اول جهان، این پیام را برای ریاض و کشورهای عرب خلیج فارس دارد که ایران در عین قدرت نمایی بی سابقه خود، به دنبال تنش با همسایگان نیست و تنها آمریکا و اسرائیل را به عنوان دشمن میشناسد و نیروی نظامی ایران قرار نیست علیه همسایگان استفاده شود.

سید رضا قزوینی