منجی در ادیان18: منجی در زرتشت shia muslim                   
به نظر میرسه اندیشه موعود گرایی زرتشت، سابقه‌ی بیشتری نسبت به سایر ادیان داشته باشه

منجی در زرتشت

 به نظر میرسه اندیشه موعود گرایی زرتشت، سابقه ی بیشتری نسبت به سایر ادیان داشته باشه؛ بخصوص کسانی که تاریخ تولد این پیامبر را ۶۰۰۰ یا ۱۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می دانند. البته قول صحیح در تولد زرتشت - بر اساس مُستنداتی - حدود ۶۶۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده است. ۱

 رسیدن به پیروزی نهایی، دست یابی به جهانی که در آن مُرادهای آدمی برآورده شود، چیرگی بر تمام بدیها و نیروهای اهریمنی، اوصاف منجی یا نجات دهندگان و ... به تفصیل در متون زرتشتی وجود دارد. لازم است بدانیم در متون زرتشتی، اصطلاحاتی وجود دارد که "درطول تاریخ، بار معنایی آنها تغییر یافته" در واقع تفسیرها و برداشتهای گوناگونی در این متون راه یافت! ۲

 ۱.ادیان بزرگ، توفیقی، ص۵۷؛ ۲.منجی در ادیان، زواردهی، ص۱۸۲

______________________________________________________________

المخلص فی الزرداشتیة

 یبدو أن فکرة الموعود زرداشت متأصلة أکثر من باقی الأدیان و على وجوه الخصوص عندما ینسب بعض الأشخاص ولادة هذا النبی للعام ۶۰۰۰ أو ۱۱۰۰۰ قبل میلاد المسیح . بالطبع إن التاریخ الصحیح لولادة زردشت حسب الوثائق یرجع إلى حدود السنة ۶۶۰ قبل میلاد المسیح(۱)

 تحقیق النصر الحاسم ، الوصول إلى العالم الذی تتحقق فیه جمیع تطلعات البشر، التغلب على جمیع الشرور و القوى الشیطانیة، جمیعها من أعمال المخلص أو المنقذون و ... و کل هذه الأعمال ذُکرت فی النصوص الزرداشتیة. من الواجب أن نعرف أنه هناک بعض المصطلحات فی النصوص الظرداشتیة قد تم تغییرها عبر التاریخ و فی الحقیقة تم تفسیر و فهم هذه النصوص بطرق و أشکال متعددة(۲)

 ۱. الأدیان العظمى، توفیقی، ص۵۷
۲. المخلص فی الأدیان، زواردهی، ص۱۸۲

___________________________________________________________

The Savior in Zoroastrianism

 It seems the thought of having a “savior” in Zoroastrianism has an older history than other religions. Especially for those who know the Zoroaster’s birthday 6000 or 11000 years before Christ. However, the right quote about Zoroaster’s birthday is approximately 660 years before Christ based on the documentations.1

 Achieving the final victory, reaching the world in which people’s wishes are met, overcoming the diabolic and evil forces as well as the descriptions of the savior or the saviors exist in Zoroastrian scriptures. It is necessary to know that there are terms in Zoroastrian texts which have changed in meaning throughout the history. In fact, different interpretations and understandings have influenced these texts.2

 1-A companion to great religions. Tawfiqi. p.57; 2-The Savior in Religions, R.S. Zavardehi. p.182