ترجمه:

و از دعاهاى آن حضرت (ع) است هنگام سختى و مشقت و دشوارى کارها

***
ترجمه:
خداوندا! تو مرا تکلیف کردى به کارى که دست تو در آن بیش از منست و قدرت تو بر آن کار و بر خود من بیش از قدرت من پس مرا به عملى وادار که تو را از من خشنود گرداند و به کارى برگمار که پسندیده‏تر و موجب عافیت من باشد


ترجمه:
خدایا مرا طاقت تحمل رنج نیست و تاب شکیبائى بر بلا ندارم و تحمل تنگدستى نمى‏توانم پس روزى خود را از من وامگیر و مرا به خلق خود وامگذار بلکه تو خود حاجت مرا برآور


ترجمه:
و کارساز من باش و سوى من به رحمت بنگر و در همه کار خیر مرا مراعات کن چون اگر مرا به من واگذارى در کار خود فرومانم و مصلحت آن را ندانم و اگر مرا به خلق واگذارى روى درهم کشند و اگر به نزدیکان حوالت دهى مرا نومید کنند و اگر بدهند به غایت اندک دهند و منت بسیار نهند و نکوهش بسیار کنند.


ترجمه:
پس به فضل خود مرا بى‏نیاز کن و به بزرگى خود مرتبه مرا بلند گردان و از گنج بى‏پایان خود دست مرا گشاده دار و به آنچه نزد تست مهم مرا کفایت کن‏


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ خَلِّصْنِی مِنَ الْحَسَدِ ، وَ احْصُرْنِی عَنِ الذُّنُوبِ ، وَ وَرِّعْنِی عَنِ الَْمحَارِمِ ، وَ لَا تُجَرِّئْنِی عَلَى الْمَعَاصِی ، وَ اجْعَلْ هَوَایَ عِنْدَکَ ، وَ رِضَایَ فِیما یَرِدُ عَلَیَّ مِنْکَ ، وَ بَارِکْ لِی فِیما رَزَقْتَنِی وَ فِیما خَوَّلْتَنِی وَ فِیما أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ ، وَ اجْعَلْنِی فِی کُلِّ حَالَاتِی مَحْفُوظاً مَکْلُوءاً مَسْتُوراً مَمْنُوعاً مُعَاذاً مُجَاراً . [5]
ترجمه:
خدایا درود بر محمد و آل او فرست و مرا از حسد پاک کن و از گناهان بازدار و از حرام پرهیز ده و جرئت بر نافرمانى مده و خواهش دل مرا سوى خود بگردان و به آنچه از تو به من مى‏رسد دلخوش ساز و در روزئى که نصیب من کرده‏اى و آنچه به من بخشیده و انعام فرموده‏اى برکت ده و مرا در همه حالات حفظ کن و نگاهدار، از نظر بدخواه پوشیده و دست دشمنان از من کوتاه و در پناه و امان تو محفوظ

جهت مضاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمائید...


ترجمه:
خدایا درود بر محمد و آل او فرست و هر چه مرا بدان مکلف فرموده و بر من واجب کرده‏اى از انواع طاعتهاى خود یا نسبت به بندگانت، تو خود اداى آن را از من متکفل شو، چه به تن ناتوان باشم و نیروى من از آن فروماند و قدرت من بدان نرسد، یا آنکه مال من گنجایش آن را نداشته و دست تصرف من از آن کوتاه باشد، به یاد داشته باشم یا فراموش کرده باشم.


ترجمه:
اى پروردگار من! آنچه من فراموش کنم تو یک یک به یاد دارى پس از فضل عظیم و خزانه بى‏پایان خویش حقوقى که بر من است ادا کن، توئى بزرگوار گشایش دهنده، چنان کن که روز لقاى تو حقى بر من نماند تا از حسنات من بجاى آن بکاهى یا بر سیئات من بیفزائى‏


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ارْزُقْنِی الرَّغْبَةَ فِی الْعَمَلِ لَکَ لآِخِرَتِی حَتَّى أَعْرِفَ صِدْقَ ذَلِکَ مِنْ قَلْبِی ، وَ حَتَّى یَکُونَ الْغَالِبُ عَلَیَّ الزُّهْدَ فِی دُنْیَایَ ، وَ حَتَّى أَعْمَلَ الْحَسَنَاتِ شَوْقاً ، وَ آمَنَ مِنَ السَّیِّئَاتِ فَرَقاً وَ خَوْفاً ، وَ هَبْ لِی نُوراً أَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ ، وَ أَهْتَدِی بِهِ فِی الظُّلُمَاتِ ، وَ أَسْتَضِی‏ءُ بِهِ مِنَ الشَّکِّ وَ الشُّبُهَاتِ [8]
ترجمه:
خدایا درود بر محمد و آل او فرست و مرا راغب گردان که براى آخرت خود در راه تو بکوشم و این رغبت را با دل خود آمیخته بینم و بى‏رغبتى به دنیا بر وجود من غالب کرده و هر عمل نیک را از روى شوق بجاى آرم و از اعمال زشت به ترس و بیم بپرهیزم، و مرا روشنائى ده که میان مردم در پرتو آن رفتار کنم و در تاریکیها به فروغ آن راه جویم و از زنگ شک و شبهه پاک و تابناک شوم‏


ترجمه:
خدایا! درود بر محمد و آل او فرست و روزى کن که از اندوه وعید تو هراسناک باشم و به پاداشى که ما را نوید دادى شائق، تا لذت ثوابى که تو را براى آن مى‏خوانم دریابم و بیم عذاب (نعوذ بالله) در سویداى دل من جاى گیرد


ترجمه:
خدایا تو مى‏دانى در دنیا و آخرت شایسته من چیست پس به حوائج من نیک توجه فرماى‏


ترجمه:
خدایا درود بر محمد و آل او فرست و اگر در شکر نعمت تو کوتاهى کنم، در آسایش و رنج و تندرستى و بیمارى، مرا توفیق ده که به حق گرایم و در دل خویش روح رضا و آرامش را دریابم و در حال ترس و امن و خشنودى و خشم و زیان و سود تکلیف خود را انجام دهم‏


ترجمه:
خدایا درود بر محمد و آل او فرست و سینه مرا از حسد پاک کن تا بر هیچ یک از بندگان تو بر هیچ نعمتى رشک نبرم و هیچ نعمتى از نعم تو را، دنیوى باشد یا اخروى، از عافیت یا تقوى یا فراخى یا خوشى و راحتى، بر بندگان تو نبینم مگر براى خویش به از آن خواهم اما از تو خواهم و به یارى تو خواهم، از تو تنها که شریک و انباز ندارى‏


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ارْزُقْنِی التَّحَفُّظَ مِنَ الْخَطَایَا ، وَ الِاحْتِرَاسَ مِنَ الزَّلَلِ فِی الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةِ فِی حَالِ الرِّضَا وَ الْغَضَبِ ، حَتَّى أَکُونَ بِمَا یَرِدُ عَلَیَّ مِنْهُمَا بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ ، عَامِلًا بِطَاعَتِکَ ، مُؤْثِراً لِرِضَاکَ عَلَى مَا سِوَاهُمَا فِی الْأَوْلِیَاءِ وَ الْأَعْدَاءِ ، حَتَّى یَأْمَنَ عَدُوِّی مِنْ ظُلْمِی وَ جَوْرِی ، وَ یَاْیَسَ وَلِیِّی مِنْ مَیْلِی وَ انْحِطَاطِ هَوَایَ [13]
ترجمه:
خدایا درود بر محمد و آل او فرست و مرا از گناهان حفظ کن و در دنیا و آخرت در حالت خشنودى و خشم مرا از لغزش نگاهدار چنانکه این دو حال نسبت به من مساوى باشند و من عمل به طاعت تو کنم و رضاى تو را برگزینم و غیر رضاى تو نخواهم و جز به فرمان تو درباره دوستان و دشمنان عمل نکنم تا دشمن از جور و ستم من ایمن باشد و دوست از جانبدارى و هواخواهى من بناحق مایوس گردد


ترجمه:
و مرا از آن کسان قرار ده که تو را در آسایش چنان به اخلاص خوانند که بیچارگان در رنج و سختى. توئى ستوده و بزرگوار.