سردرگمی زائران و تعطیلی مراکز هلال‌احمر در عراق shia muslim                   
​فعالیت مراکز درمانی هلال احمر از پنج‌شنبه ۱۸ آبان، یعنی یک روز پیش از اربعین عراق، در مسیر نجف به کربلا و شهرهای کربلا و نجف، کاهش یافت و بخشی از این مراکز تعطیل شدند.

روز جمعه موج زائران به کربلا رسیده بودند و به دلیل طی مسافت طولانی و وجود برخی بیماری‌ها با مشکلات جسمی مواجه بودند، اما مراکز درمانی تا ساعت پایانی روز جمعه ۱۹ آبان در کربلا تعطیل شد و تنها یک مرکز درمانی به نام نجم الکربلا به فعالیت می‌پرداخت.
شب گذشته شماری از زائران بیمار به مراکز درمانی هلال احمر مراجعه کردند، اما با درهای بسته روبه‌رو شدند و هیچ کسی پاسخگوی زائران نبود.
در حال حاضر حدود نیم میلیون زائر در عتبات حضور دارند اما فعالیت‌های مراکز درمانی هلال احمر به شدت کاهش یافته و زائران سردرگم هستند و از نبود امکانات لازم رنج می‌برند.
این درحالی‌ست که بیش از یک میلیون زائر از طریق سامانه سماح برای اربعین نام‌نویسی کرده بودند که از آن‌ها هزینه بیمه و درمان گرفته شده؛ اما حالا هلال احمر این خدمات را محدود کرده است.
گفتنی است هیچ دستگاه نظارتی همچون سازمان حج و کنسولگری ایران در کربلا بر خدمات هلال احمر نظارت نمی‌کنند و پاسخ قابل قبولی به زائران نمی‌دهند.