سازمان ملل خواستار تحقیق بین‌المللی مستقل درباره مناقشه یمن شد shia muslim                   
کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه خواستار انجام یک تحقیق بین‌المللی مستقل درباره مناقشه یمن شد.

به گزارش مصاف، زید رعد الحسین،کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد: «من بارها از جامعه بین الملل خواسته ام برای انجام تحقیق بین المللی مستقلی درباره اتهامات مبنی بر نقض جدی حقوق بشر و حقوق بین المللی بشردوستانه در یمن تدابیری اتخاذ کند.»

وی افزود: «‌یک تحقیق بین المللی مستقل تا حد زیادی کمک می کند که طرف‌های مناقشه بدانند که جامعه بین الملل اوضاع را زیر نظر دارد و برای محاکمه عاملان نقض حقوق بشر مصمم است.»

این مسئول سازمان ملل همچنین در گزارشی اعلام کرد کمیسیون ملی که برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر در یمن ایجاد شده است، «بی طرف» تلقی نمی شود، چرا که همه طرف‌های درگیر این کمیسیون را به رسمیت نمی شناسند و بنابراین، این کمیسیون نمی تواند گزارش‌هایی کامل و بی طرفانه درباره شرایط این کشور ارائه کند.

مزدوران وابسته به منصور هادی، رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن که عربستان سعودی از آنها حمایت می کند و در جنوب این کشور مستقر هستند و از سوی دیگر نیروهای انصارالله و علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن که کنترل صنعا پایتخت و شمال یمن را از سپتامبر 2014 در دست دارند، در مناقشه یمن رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند.

بین مارس 2015 که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل شمارش تلفات غیرنظامی در یمن را آغاز کرده است تا 30 اوت گذشته، دست کم پنج هزار و 144 غیرنظامی در این کشور کشته و هشت هزار و 749 تن دیگر زخمی شده اند. از این تعداد، یک هزار و 184 کودک کشته و یک هزار و 592 کودک نیز زخمی شده اند.

براساس این گزارش سازمان ملل متحد، حملات هوایی ائتلاف (متجاوز) سعودی علت اصلی کشته شدن غیرنظامیان در یمن است. از بین غیرنظامیان کشته شده در یمن، حدود سه هزار و 233 نفر قربانی حملات (متجاوزان) سعودی شده اند.

این گزارش همچنین درباره به کارگیری کودکان در این کشور به عنوان سرباز ابراز نگرانی کرده است.

ایجاد یک کمیسیون تحقیق مستقل بارها در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مطرح شده، اما این طرح تا به امروز به نتیجه ای نرسیده است. این مسئله قرار است بار دیگر در نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل که قرار است روز دوشنبه 11 سپتامبر آغاز شود، به بحث گذاشته شود.

منبع:  باشگاه خبرنگاران جوان