دعوت ریاض از 50 نفر از شیوخ عشایر عراقی برای سفر به عربستان shia muslim                   
ریاض در راستای رویکرد جدیدی که در خصوص عراق در پیش گرفته است، 50 نفر از شیوخ و رهبران عشایر عراقی را دعوت کرده تا به عربستان سفر کنند.

به گزارش مصاف، مسئولان عراقی اعلام کردند که ریاض 50 نفر از شیوخ و بزرگان عشایر عراقی را دعوت کرده تا به عربستان سفر کنند. بر اساس این خبر شماری از چهره های عشایری و مذهبی مرکز و جنوب عراق این دعوتنامه ها را به منظور «تقویت روابط برادرانه» دریافت کرده اند.

شیخ «مالک الخزعلی» یکی از اعضای شورای عشایر عراق به روزنامه العربی الجدید گفته با وجود استقبال از چنین اقدامی اما افرادی که برای سفر به عربستان دعوت شده اند شخصیت های فرعی عشایر عراقی بوده اند به عنوان مثال در یک عشیره عراقی یکی از شیوخ رده چندم دعوت شده در حالی که شیخ اصلی آن قبیله دعوتنامه ای دریافت نکرده و در برخی دیگر افرادی که چندان مورد اعتماد نیستند یا از محبوبیت برخوردار نیستند به عربستان دعوت شده اند.

وی همچنین اعلام کرد که این افراد از استان های بصره، بابل، نجف، ذی قار، المثنی، قادسیه، بغداد، دیالی، الانبار و صلاح الدین دعوت شده اند با این حال شورای عشایر عراق معتقد است که این اقدام عربستان در راستای بهبود روابط عشایر و قبیله های عراقی با قبایل عربستانی و از بین بردن سردی در روابط بین آنها صورت گرفته است.

یک مسئول عراقی هم تأکید کرده که این دعوتنامه ها با اطلاع دولت عراق به چهره های قبیله ای و مذهبی داده شده و ریاض در راستای رویکرد جدیدی که در خصوص عراق اتخاذ کرده شماری از تجار و بازرگانان این کشور را هم دعوت کرده و عربستان اخیرا 200 نفر از امامان مساجد و چهره های مذهبی حوزه علمیه نجف را به این کشور دعوت کرده است.

علاوه بر این منابع رسانه ای عراقی به العربی الجدید گفته اند که عربستان به پنج رسانه محلی عراق هدایای نقدی داده و هدف از این اقدام اصلاح گفتمان رسانه ای به سوی گفتمانی مثبت و هدفمند عنوان شده است. این اقدام از سوی عربستان بعد از تصمیم واشنگتن برای قطع کمک های مالی به رسانه های عراقی صورت گرفته است.


منبع: مهر