خزانه سودان از خوش خدمتی به متجاوزان یمن پر نمی‌شود/ پول سعودی سهم ترامپ است shia muslim                   
روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' در واکنش به تصمیم سودان برای اعزام نیروهای واکنش سریع به خاک یمن برای کمک به متجاوزان سعودی تاکید کرد که با این اقدام خزانه‌های سودان از اموال سعودی‌ها پر نخواهد شد، زیرا ریاض اکنون شبه مفلس است و اگر پولی هم داشته باشد سهم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری و بیکاران آمریکایی است.

به گزارش مصاف، رای الیوم، روز یکشنبه در تحلیلی نوشت: حضور نیروهای واکنش سریع سودانی در یمن موازین جنگ را به نفع عربستان و همپیمانانش تغییر نخواهد داد؛ همانطور که جنگنده های ائتلاف متجاوز در دو سال و نیم گذشته راه به جایی نبرده اند؛ خزانه های سودان با این خوش خدمتی از اموال سعودی ها پر نخواهد شد، چرا که عربستان خود، اکنون شبه مفلس شده و اگر پولی هم باقی برایش مانده باشد سهم دولت ترامپ وبیکاران آمریکایی است.

این روزنامه افزود: سودان رسما وارد بازی خطرناکی شده است که برای دولت این کشور عواقب وخیمی دارد. نیروهای سودانی وارد باتلاق جنگ از پیش شکست خورده عربستان و متحدانش در یمن -کشوری که به گورستان متجاوزان مشهور است- شده اند.

رای الیوم این تصمیم عمر البشیر رئیس جمهوری سودان برای اعزام نیروهای واکنش سریع به یمن را تنها برای ترمیم روابط با عربستان و متحدانش دانست وافزود: خارطوم در واقع می خواهد اعتماد و توجه این کشورها بویژه عربستان و امارات را برای ادامه حمایت های مالی از سودان جلب کند زیرا وضعیت اقتصادی این کشور با بحران روبرو است.

این اقدام خارطوم با استقبال کشورهای عضو ائتلاف سعودی و خشم و تهدید انصار الله یمن و اقشار مردم سودان مواجه شده است.

شبکه تلویزیونی الشروق سودان روز سه شنبه گذشته با پخش رژه یک یگان از گردان های واکنش سریع اعلام کرد که این نیروها برای کمک به ائتلاف (متجاوز) سعودی در یمن به زودی به این کشور اعزام خواهند شد.
 
'محمد علی الحوثی' رئیس کمیته انقلابی جنبش انصار الله یمن در واکنش به این تصمیم سودان، در پیام هایی بر روی صفحه فیس بوک و توئیتر خود نوشت که طرفداران البشیر، بار دیگر برای جبهه های آدم سوزی یمن، سربازان تازه نفس می فرستند، اما ملت یمن قادر به مقابله با آنان و نابودیشان است.

طبق گزارش این روزنامه، سودان در طول دو سال و نیم گذشته هشت هزار و ۲۲۰ سرباز و افسر به یمن اعزام کرده است که این اقدام با تصریحات رئیس جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۳ مبنی بر محدود شدن مشارکت نیروهای سودانی در جنگ یمن به سه هواپیمای جنگی و شماری نیروی نظامی ، متناقض است.
 
دولت سودان در واقع آمار حقیقی تلفات نیروهای خود را در یمن پنهان می کند تا از توجه افکار عمومی و انتقادهای عربی و مردم سودان در امان باشد، دولت سودان شمار کشته های خود را پنج نفر و ۲۲ زخمی اعلام کرده است، در حالی که منابع یمنی شمار کشته های سودانی را ۱۷۷ نفر اعلام کرده اند.

رای الیوم در ادامه نوشت: دولت سودان درخصوص بحران جاری بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس موضع بیطرفانه ای اتخاذ کرده است و به نظر می رسد دیدار احتمالی او از شهر طنجه در مغرب، برای دیدار با پادشاه ودیگر اعضای خاندان سعودی که در حال گذراندن تعطیلات تابستانی در این شهر هستند، برای ترمیم روابط خارطوم با ریاض باشد که به دلیل عدم ورود سودان به اردوی کشورهای محاصره کننده قطر تیره شده است.

رای الیوم نوشت: افزایش شمار نیروهای سودانی در خاک یمن یعنی افزایش شمار کشته ها و زخمی ها ،افزایش خشم مردمی و انتقادهای شدید مردم یمن و سودان. اگر اخبار مخالفت برخی عشایر سودان با اعزام نیرو به یمن ، بروز اختلاف و تنش در میان نیروهای سودانی در جبهه های نبرد، اکراه آنها از ادامه جنگ و درخواست برای بازگشت به سودان درست باشد، همگی نشان می دهد که عمر البشیر راه دشورای در پیش دارد.

این روزنامه عرب زبان افزود: دولت مصر با وجود اینکه نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار کمک مالی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، امارات و کویت دریافت کرد؛ از اعزام نیرو به خاک یمن امتناع نمود. پارلمان پاکستان نیز با اکثریت ارا، درخواست عربستان برای ارسال نیرو به خاک یمن را رد کرد. دولت اردن نیز از این اقدام امتناع کرد، اما دلیل اینکه چرا سودان چنین موضع مشابهی را اتخاذ نکرد مشخص نیست؛ چرا سودان در جنگی که نتیجه اش از قبل مشخص بوده وبه شکست انجامیده است و قربانیان آن مردم فقیر و تحت محاصره یمن هستند، مشارکت می کند.  


منبع: شفقنا