تقویت حضور نظامی آمریکا در لیتوانی همزمان با برگزاری رزمایش روسیه shia muslim                   
همزمان با برگزاری رزمایش آتی مشترک روسیه و بلاروس، تعداد نظامیان و جنگنده‌های آمریکا در لیتوانی تا دو برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش مصاف؛ ارتش آمریکا قصد دارد در ماه سپتامبر و همزمان با آغاز رزمایش «زاپاد-2017» که بطور مشترک میان روسیه و بلاروس برگزار می‌شود، تعداد جنگنده‌های خود را که در لیتوانی مستقر هستن،  تا دو برابر افزایش دهد.

رزمایش «زاپاد-2017» از 14 تا 20 سپتامبر ( شهریور -مهر) برگزار خواهد شد؛ سران ناتو و کشورهای بالتیک آن را زنگ خطری برای امنیت خود قلمداد می‌کنند.

«دالیا گریبائوسکایته»، رئیس جمهور لیتوانی، با تایید این خبر اعلام کرد: در جریان برگزاری رزمایش زاپاد، تعداد نیروهای آمریکایی، تجهیزات نظامی، خودروهای زرهی و جنگنده‌های این کشور که در لیتوانی مستقر هستند، تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند. این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه و خاص به منطقه است.

هم‌اکنون 4 جنگنده آمریکایی در لیتوانی مستقر هستند و احتمالا در جریان برگزاری رزمایش، دست‌کم به 7 جنگنده افزایش می‌یابد.

به گفته «گریبائوسکایته»، جنگنده‌های آمریکایی اواخر اوت و یا روزهای نخست سپتامبر به پایگاه هوایی «سیاولیی» وارد می‌شوند.

«مایک پنس»، معاون رئیس جمهور آمریکا، که در لیتوانی به سر می‌برد، در کنفرانس خبری مشترک با «گریبائوسکایته» اعلام کرد واشنگتن به تعهد خود در قبال ناتو و حضور نظامی در اروپای شرقی پایبند است.

پنس در ادامه با اشاره به روسیه افزود: یک ناتوی قدرتمند و متحد در شرایط کنونی بسیار ضروری‌تر از یک ربع قرن گذشته است. هیچ تهدیدی برای کشورهای بالتیک خطرناک‌تر از همسایه غیرقابل پیش‌بینی شما در شرق نیست.

در رزمایش زاپاد-2017، بیش از 3 هزار نیروی نظامی روسیه حضور خواهند داشت. در این رزمایش همچنین از 280 قطعه از تجهیزات نظامی مختلف و بیش از 25 جنگنده روس استفاده خواهد شد. این رزمایش در منطقه شبه جزیره کولا در روسیه تا شمال غرب بلاروس برگزار شود. دولت مینسک نیز 7200 نیروی نظامی را بمنظور شرکت در این رزمایش اعزام خواهد کرد.

یک افسر عالی‌رتبه آمریکایی اوایل ژوئن در مصاحبه‌ای هشدار داده بود: احتمالا رزمایش مشترک روسیه و بلاروس یک تله همانند اسب تروآ است.

روسیه نیز با اشاره به رزمایش‌های متعدد در اروپا، برگزاری مانورهای نظامی را حق طبیعی خود می‌داند. مسکو اعلام کرد از ژوئن تا نوامبر سال جاری میلادی حدود 40 هزار نیروی ناتو در رزمایش‌های مختلف اروپایی شرکت می‌کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان