سازمان ملل: ارسال محموله‌های واکسن وبا به یمن موثر نیست shia muslim                   
ر حالی که حملات ائتلاف عربستان سعودی به یمن ادامه دارد، سازمان ملل از وضعیت ناگوار یمنی‌ها به دلیل قحطی، سوءتغذیه و شیوع بی سابقه وبا ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش مصاف،  در حالی که حملات ائتلاف عربستان سعودی به یمن ادامه دارد، سازمان ملل از وضعیت ناگوار یمنی‌ها به دلیل قحطی، سوءتغذیه و شیوع بی سابقه وبا ابراز نگرانی کرده است.

یک مقام سازمان ملل گفت در صورتی که جامعه بین‌المللی 200 میلیون دلاری برای رفع شیوع وبا در یمن کمک نکند، بخش کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل مجبور به "برنامه‌ریزی دوباره" درباره اختصاص منابع از محل منابع اختصاص داده شده به سوءتغذیه در یمن است، یمنی که با قحطی و جنگ هم مواجه است.

به گزارش این سازمان، جامی مک گلدریک، هماهنگ کننده سازمان ملل برای کمک های انسان دوستانه یمن تصریح کرد: «این اپیدمی بی سابقه وبا، بیش از پیش به منابع ما و همچنین توان مردم یمن برای بهبود و احیایشان طی دو سال و نیم جنگ، آسیب خواهد زد».

طبق آخرین براوردهای سازمان ملل، اکنون 313538 نفر در یمن به وبا مبتلا شده‌اند و 1732 نفر به خاطر این بیماری واگیردار جان دادند.

کودکان زیر 15 ساله یمنی، یک چهارم از تلفات کشته‌های وبا و  40 درصد از موارد مشکوک به ابتلای به این بیماری را تشکیل داده‌اند.

مک گلدریک که در پایتخت اردن حضور داشته، درباره علت این بحران برای مردم یمن گفت: «همه این ها ساخته دست بشر و در نتیجه جنگ است».

این نماینده سازمان‌های امدادرسان گفت که با بیان اینکه کمک‌های امدادی آنطوری که باید باشد نیست، افزود که سازمان ملل و نهادهای امدادی به دلیل نداشتن منابع کافی قادر به گسترش عملیات پوششی خود در یمن نیستند

وی البته گفت که در بخش‌هایی از یمن، نیروهای امدادی و پزشکان مدتی است که بدون هرگونه دریافت پول، در حال کمک به بیماران و مبتلایان هستند.

سازمان ملل از مجموع 2.1 میلیارد دلار کمک مالی که برای ارائه کمکهای غذایی به مردم یمن به دنبال آن بود، تنها یک سوم این مبلغ را دریافت کرده است و از 250 میلیون دلاری که برای مقابله با وبا درخواست کرده بود، فقط 47 میلیون دلار دریافت کرده است.

هماهنگ کننده سازمان ملل در امور کمکهای انسان دوستانه یمن گفته که نهادهای امدادی مجبورند که از همین منابع جذب شده برای اختصاص در زمینه های کمکهای غذایی و مقابله با قحطی استفاده کنند.

از سوی دیگر، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت هم از احتمال به تعلیق درآوردن ارسال محموله‌های واکسن وبا به یمن خبر داده است.

«کریستین لینمیر» گفت: «روش واکسیناسیون روشی است که بسیار قبل از شیوع، مفید خواهد بود اما این موضوع مبالغ هنگفتی از منابع را نیاز خواهد داشت».


منبع: فارس