تلاش سعودی‌ها برای وارد کردن عراق به بحران خلیج فارس shia muslim                   
برخی منابع در عراق، این هفته از تلاش دولت سعودی برای جذب بغداد از راه تطمیع و کشیدن این کشور به صف ائتلاف خود علیه قطر خبر دادند، خبری که هنوز از سوی منابع رسمی تایید یا تکذیب نشده است، اما منبعی که به قول وی استناد شده، از هم حزبی‌های نخست وزیر عراق است.

به گزارش مصاف، خبرگزاری رسانه های عراق "واع" روز یکشنبه از قول جاسم البیاتی از اعضای حزب الدعوه اسلامی عراق خبر داده که چانه زنی ها و فشارهای ریاض به بغداد برای پیوستن عراق به ائتلاف سعودی این روزها افزایش یافته است.

البیاتی فاش کرد که سعودی ها، با آگاهی از وضعیت نامناسب اقتصادی عراق و نیاز این کشور به منابع مالی برای بازسازی مناطق آزاد شده، پیشنهاد کرده که دولت سعودی در ازای قرار گرفتن عراق در صف سعودی ها، کار بازسازی مناطق آزاد شده را به عهده خواهد گرفت.

این پیشنهاد سعودی ها به معنای بهره مندی بغداد از سرمایه سعودی ها برای بازسازی مناطق ویران از جنگ در مقابل دشمنی ورزیدن با قطر در بحران اخیر خلیج فارس است.

این منبع گفته که این فشارها از ابتدای بحران خلیج فارس میان سعودی، امارات، بحرین و مصر از یک سو و قطر از دیگر سو جریان داشته است.

اگرچه این خبر هنوز مورد تایید دیگر منابع در عراق قرار نگرفته است، اما سعودی ها در امر تطمیع کشورها، قدرت های جهانی و سازمان ها و موسسات بین المللی سابقه روشنی دارند، به طوری که سال گذشته میلادی توانستند رای سازمان ملل متحد در قبال محکومیت رژیم سعودی به علت کشتار کودکان را تغییر دهد و در کارنامه ‘بان کی مون’ دبیرکل وقت سازمان ملل یک برگ منفی قراردادند.

سعودی ها سال گذشته میلادی حتی در خصوص مسابقات مقدمات جام جهانی فوتبال (روسیه ۲۰۱۸) رای فیفا را هم خریدند، به گونه ای که عراق را که از بازی خانگی به علت تحریم های بین المللی محروم بود، از حق انتخاب زمین بازی خانگی نیز محروم کردند.

معلق کردن قانون جاستا، قانونی که مربوط به شکایت خانواده های قربانیان حمله به برج های دوقلو در سال ۲۰۰۱ بود، از مهمترین خریدهای عربستان سعودی محسوب می شود که گفته می شود سعودی ها با تهدید و تطمیع ، آمریکایی ها را وادار به مسکوت گذاشتن این قانون کردند.


منبع: ایرنا