تداوم اعتراضات خیابانی در آلمان با وجود پایان یافتن اجلاس گروه ۲۰ shia muslim                   
با وجود پایان یافتن اجلاس دو روزه گروه ۲۰، شهر هامبورگ شب گذشته همچنان شاهد درگیری‌های خیابانی میان پلیس و معترضان بود.

به گزارش مصاف،  اجلاس سران کشورهای عضو گروه 20 روز گذشته (شنبه) در هامبورگ به پایان رسید اما این شهر همچنان شب گذشته را نیز با اعتراضات خیابانی گسترده و برخورد خشونت‌بار پلیس آلمان با معترضان به صبح رساند.

در جریان تظاهرات شامگاه شنبه، دست‌کم 70 نفر مجروح شدند و پلیس برای متوقف کردن معترضان از باتوم،‌ گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. در این میان بسیاری از خودروها و مغازه‌ها توسط معترضان به کاپیتالیسم به آتش کشیده شدند و مالکان فروشگاه‌های لوکس در مرکز شهر ترجیح دادند کار خود را زودتر از زمان همیشگی تعطیل کنند.

گفته می‌شود در تظاهرات گسترده در هامبورگ بیش از 50 هزار نفر حضور داشتند و عده‌ای از آنها به نیروهای پلیس حمله کردند. در مدت سه روز بیش از 213 مامور پلیس مجروح شدند و حدود 300 معترض بازداشت و 122 نفر راهی زندان شدند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در انتظار انتخابات ماه سپتامبر است و نهایت تلاش خود را بکار بست تا در جریان برگزاری اجلاس گروه 20، بر وعده خود مبنی بر آزادی بیان پابرجا باقی بماند. وی در دیدار با نیروهای پلیس هامبورگ ضمن قدردانی از عملکرد آنها در حفظ امنیت شهر، خشونت‌های اخیر را محکوم کرد.

مرکل همچنین در مصاحبه با خبرنگاران گفت: هیچ توجیهی برای آتش زدن اموال عمومی،‌ غارت‌ مغازه‌ها و حملات علیه ماموران پلیس وجود ندارد. هرکسی مبادرت به چنین اقداماتی کرده است، جایی در جامعه دموکراتیک ما ندارد.

 گفتنی است در جریان اجلاس دو روزه گروه 20، دامنه اعتراضات مردمی به برگزاری این اجلاس به حدی گسترش یافت که پلیس هامبورگ در همان روز نخست از پلیس سایر ایالت‌های آلمان برای اعزام نیرو به این شهر درخواست کمک کرد.

مقامات آلمانی می‌گویند تظاهراتی در این سطح تاکنون سابقه نداشته است. بسیاری از رسانه‌ها نیز طی دو سه روز اخیر از تعابیری چون "منطقه جنگی" یا "شهر جنگ‌زده" برای اشاره به هامبورگ استفاده کرده‌اند.

اصلی‌ترین شعار معترضان به برگزاری اجلاس گروه 20 در آلمان، درخواست مبارزه با نظام سرمایه‌داری بود. آنها در پلاکاردهای خود نوشته بودند: برگزاری اجلاس گروه 20 یعنی حمایت از نظام سرمایه‌داری.

در حال حاضر، مقامات آلمانی امیدوارند با پایان یافتن اجلاس گروه 20، اعتراضات خیابانی به برگزاری این اجلاس نیز هر چه زودتر به پایان برسد.


منبع:  باشگاه خبرنگاران جوان