خیز جدید تاجیکستان و قرقیزستان برای مقابله با حجاب shia muslim                   
برای قرن‌ها لباس تاجیک‌ها کاملاً سنتی و پوشیده بود و مردان هم تلاش می‌کردند از پوشش‌های اسلامی و سنتی خود استفاده کنند اما اکنون وضعیت به سرعت در حال تغییر است.

به گزارش مصاف، امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان در مراسم امسال نوروز، لباس سنتی تاجیکی نپوشید و به جای آن کت و شلوار که نمونه غربی است بر تن نمود. دولت دوشنبه برای لباس زنان تاجیک نیز برنامه های ویژه ای دارد و تلاش می کند نمونه لباس رنگین و پرطرفداری به نام اطلس را به خوبی جا بیندازد.

هم اکنون دولت رحمان به بهانه مبارزه با افراط گرایی اسلامی به شدت با حجاب مخالفت می کند و قصد دارد مظاهر سنی در پوشش را به کناری بگذارد. از سال ۲۰۱۵ و ممنوع نمودن احزاب اسلامی میانه رو، این مبارزه با نمادهای اسلامی شدت بیشتری هم گرفته است.

بااینکه دولت دوشنبه می گوید هیچ اجباری برای پوشیدن لباس هایی به سبک غربی قائل نیست اما اکنون شاهد استفاده گسترده زنان و دختران معلم، پزشک و کارمند از لباس های رنگین و غربی هستیم. رحمان در روز زن سال گذشته از سبک پوشش زنان تاجیک انتقاد کرده و گفته بود زنان کشورش هیچگاه حتی در عزا، لباس سیاه نمی پوشیدند. از آن زمان تلاش برای جا انداختن لباس های زنانه به سبک جدید جدی تر شده است.

اما این همه ماجرا نیست چرا که خانواده های بسیاری در تاجیکستان هنوز به مقررات دینی و سنتی خود پایبند هستند و به شدت مخالف لباس های زنانه بدن نما هستند؛ این مخالفت ها را می توان در فضای مجازی تاجیکستان به خوبی فهمید.

دولت تاجیکستان ادعا می‌کند که بیش از هزار تاجیک به نیروهای داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند و پوشش اسلامی به سبک «خارجی» را نماد «افراط‌گرایی» تلقی می‌کند که باید از آن دوری گزید.

سرکوب‌های دولتی در سال ۲۰۱۵ با ممنوعیت فعالیت یک حزب اپوزوسیون اعتدال‌گرای اسلامی در تاجیکستان آغاز شد که محکومیت‌های سنگینی برای رهبران آن در پی داشت.

اجبار مردان به تراشیدن ریش و نیز ممانعت از ورود گروهی از زنان محجبه به یک بیمارستان از جمله اتفاقاتی است که در این رابطه افتاده است.

برخی از منتقدان در تفسیر این اقدامات می‌گویند که رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان به سرعت در حال حرکت به سمت حاکمیت استبدادی است.

علاوه بر تاجیکستان، کشور همسایه قرقیزستان نیز شروع به تبلیغ لباس‌های سنتی و مخالفت با پوشش‌هایی مانند نقاب‌های تیره‌رنگ کرده است.

محیره سویارکولاو، عضو مؤسسه مطالعات آسیای مرکزی قرقیزستان می‌گوید: پوشش زنان به کارزاری برای نزاع‌های سیاسی تبدیل شده است.

وی افزود: تصمیم تاجیکستان در سال ۲۰۰۹ برای تبدیل روز جهانی زن به روز مادر نیز نشان‌دهنده تصمیم‌ برای محدود کردن مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی است.

منبع: شفقنا