سازمان ملل متحد: آوارگی ۸۷ هزار مسلمان روهینگیایی از ماه اکتبر از غرب میانمار shia muslim                   
سازمان ملل متحد اعلام کرد: اقدامات خشونت بار دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در غرب میانمار از ماه امتبر تا کنون منجر به آوارگی ۸۷ هزار تن از آنها شده است.

به گزارش مصاف، دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارش هفتگی خود اعلام کرد: دستکم 21 هزار نفر از مسلمانان در بخش شمالی در استان راخین در غرب میانمار در نتیجه اقدامات خشونت بار و نقض حقوق بشر از این منطقه آواره شده اند..

این گزارش می افزاید: 66 هزار نفر به همین دلایل از مرز میانمار به سمت بنگلادش کوچ کرده اند.

در این گزارش آمده است: باوجود ازسرگیری فعالیت های بشردوستانه در تعدادی از مناطق شمالی اراکان، اما دولت میانمار همچنان از سفرگروه کار بین المللی به برخی از مناطق ناآرام جلوگیری می کند.

مقامات میانمار مدعی شدند که طرف هایی از کشور همسایه (بنگلادش) آموزش هایی را به گروهی ارایه دادند که در اکتبر گذشته سه مرکز پلیس در منطقه های ماونگداو و یاتای تابونگ در استان راخین را هدف قرار دادند و به کشته و زخمی شدن سربازان و نیروهای پلیس منجر شد.

در پی این حملات، ارتش میانمار حمله نظامی را به منظور بازداشت و تعقیب های امنیتی گسترده در میان ساکنان راخین به راه انداخت که درپی آن دهها نفر کشته شدند؛ این اقدام بزرگترین موج خشونت از سال 2012 میلادی تاکنون به شمار می آید.

بنگلادش اعلام کرد:نزدیک به 50 هزار میانماری به دلیل این حمله از کشور خود متواری شده اند، اما میانمار تنها دو هزار و 415 نفر تایید کرد و مدعی شد که بقیه آنها بنگالی تبار هستند نه میانماری و این امر علت بحران بین دو کشور شده است.

گفتنی است، با شعله ور شدن اقدامات خشونت بار ضد مسلمانان روهینگیا در ژوئن 2012 میلادی، دهها هزار مسلمان به خاطر امنیت به کشورهای مجاور مهاجرت کردند.

منبع: شبستان