سازمان بهداشت جهانی: اوضاع بهداشتی یمن بحرانی است shia muslim                   
سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر اوضاع بحرانی بهداشتی یمن اعلام کرد: از زمان آغاز جنگ عربستان علیه یمن تا نوامبر (آبان) گذشته بیش از ۷ هزار و۳۰۰ یمنی کشته و بیش از ۳۹ هزار نفر دیگر نیز در این کشور زخمی شده اند.

به گزارش مصاف، سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه ای افزود: اوضاع بهداشتی یمن بحرانی و خطرناک است و از ابتدای جنگ (عربستان و ائتلاف عربی – آمریکایی علیه یمن) تاکنون ۲۷۴ مرکز بهداشتی یمن آسیب کلی و جزیی دیده است.

بیانیه این سازمان حاکی است که مراکز بهداشتی موجود در یمن به شدت نیازمند بودجه مالی برای پوشش هزینه های عملیاتی، پرداخت حقوق کارمندان و کمبود لوازم پزشکی هستند.

در این بیانیه تاکید شده که از آغاز جنگ یمن یازده هزارو ۶۴۴ مورد ابتلا به بیماری وبا و ۹۶ مورد مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری در این کشور ثبت شده و این در حالی است که اخیرا شمار مبتلایان به بیماری وبا در یمن ۱۵۷ نفر در ۱۵ استان این کشور گزارش شده است.

بیانیه مذکور با اشاره به اینکه مراکز بهداشتی یمن شدیدا از کمبود دارو رنج برده و بدون هیچ حمایتی به کار خود ادامه می دهند از بدتر شدن اوضاع در صورت تداوم جنگ در این کشور خبر داد.

سازمان بهداشت جهانی توقف بودجه عملیاتی وزارت بهداشت یمن را عامل بحرانی شدن اوضاع بهداشتی در این کشور دانسته به طوری که مراکز بهداشتی یمن از سپتامبر (شهریور) گذشته تاکنون هیچگونه حمایت مالی برای پوشش هزینه های عملیاتی و پرداخت حقوق کارمندان خود دریافت نکرده اند.

عربستان همراه با چند کشور دیگر عربی و آمریکا از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت کرد. این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از ۱۰هزار یمنی (آمار مربوط به یمنی هاست) و زخمی شدن ده ها هزار نفر دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

منبع: ایرنا