ما بر سر آن عهد که بستیم نشستیم shia muslim                   
بر خلاف تصور ما، غدیر نقطه آغاز ولایت مولایمان نیست

 

سخن گفتن از علی ابن ابیطالب مردی که ولادتش به سینه چاکی کعبه و نامش مشتق از نام خداوند جهانیان است و رشد و کمالش در گرمای آغوش اول مرد عالمیان است، کاری عبس است علی کجا و ادراک خاکیان کجا؟
آمدن و رفتن مولایمان چنان رمز آلود است که افلاکیان را به حیرت وا می دارد چه رسد به ما
انسان‎ها همان بس که انگشت حیرت به دهان گیرند و در مقابل قدرت و علمش به نقصان خویش اعتراف کنند.
شخصیتی که دشمن تمام همتش را صرف کرد تا فضایل نورانی اش را با حجابی از تاریکی و جهل بپوشاند، محال افتاد و امروز سینه چاکان عشقش، عرش را به لزه در خواهند آورد.
برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

تحقیق و تعمق در مورد مولا، همیشه باعث افتخار شیعیان بوده است بشارتهای تولد حضرت در کعبه در کتب گذشتگان فراوان بوده‎است اما قرآن و روایات اهل نور ماجرای امیرالمومنان را شگفت‎آورتر می‎نماید. در این خصوص بشارت از تولد گذشته و اخبار متعددی ثابت می شود که نبوت پیامبر و ولایت حضرت علی به عنوان آزمون الهی بر تمام پیامبران عرضه و آن پیامبران نبوت و ولایت آن دورا پذیرفتند لذا نه تنها خبر از تولد ایشان داشتند که اقرار به ولایت حضرت علی وجوب پیامبریشان بوده است. برای اثبات مدعای خویش به آیات و روایات زیر توجه فرمایید:
بر خلاف تصور ما، غدیر نقطه آغاز ولایت مولایمان نیست. حاکم نیشابوری که از استوانه‎های بی نظیر حدیث اهل تسنن است در کتاب «معرفه علوم الحدیث» روایتی را آوره که بسیار قابل تامل است:
فرشته ای در معراج پیامبر عرض می کند: از پیامبران پیشین بپرس که بر چه اساس و به چه چیزی مبعوث شدند؟
آنان در جواب عرضه می‎دارند: براساس ولایت شما و ولایت علی بن ابی طالب.
این روایت را « ابن عساکر» در « تاریخ دمشق» و «جوینی» در «فرائد السمطین» نیز ذکر کرده‎اند.
حال از امام صادق روایتی از ماجرای ولایت عل (ع) را یادآور می‎شویم.
«وقتی خدا اراده کرد انسان را بیافریند، آن‎ها را خلق که و در محضر خود پراکنده‎ساخت. آن‎گاه فرمود پروردگار شما کیست؟ اولین کسی که زبان به سخن گشود رسول خد و حضرت علی و ائمه بوند و پاسخ دادند «تو پروردگار مایی» پس علم و دین را به آن‎ها عطا کرد و سپس به ملائکه فرمود: «اینان حاملان دین و علم من و افراد امین در میان خلقم می‎باشند و هم ایشان هستند که مسئول خواند بود(1)
آنگاه به فرزندان آدم فرمود: برای ربوبیت خدا و اطاعت و ولایت این‎ها اقرار کنید. پس آن‎ها پاسخ دادند :بله اقرار کردیم(2)
امام صادق تفسیر این آیه، می فرماید:« آنچه را خداوند از انسان‎ها خواست تا به آن پاسخ گویند به ربوبیت او و نبوت پیامبر و ولایت امیرالمومنین مربوط می‎شود اما تنها سوال و عهد اول  که درباره پروردگاری خدا بود رد قرآن آمده است که فرمود: "الست بربکم؟ قالو بلی "پیمانی که از همه گرفته شد نبوت پیامبر و امامت امیرالمومنان بوده است.»(3)
امام باقر در تفسیر آیه 101 سوره اعراف که می‏فرماید«ایمان نمی‎آورند به چیزی که از قبل آن را تکذیب کردند» فرموند: خداوند مردم را در عالم میثاق آفرید و محمد(ص) را به سوی آن فرستاد و برخی از آنها به او ایمان آورند و عده‎ای تکذیب کردند آنگاه آنها را در دنیا آن ها را در دنیا آفرید سپس کسانی که در عالم میثاق به او ایمان آورده بودند به او ایمان آوردند و کسانی که او را انکار کرده بودند انکار نمودند(4)
و باز می بینیم در تفسیر آیه 2 سوره تغابن که می‎فرماید:«عده‎ای از شما کافر و عده‎ای مومنید» حسین ابن نعیم از امام صادق پرسیدند و ایشان فرمودند روزی که خداوند از انسان‎ها پیمان گرفت در حالی که به اندازه‎ای ذره‎ای در پشت آدم قرار داشتند ایمان و کفر آنها به ولایت ما شناخته شد.(5)
آنچه از روایات برمی‎خیزد شروع جریان زندگی با ولایت پیامبر و امیرالمومنان کلید زده شد و شیعیان و محبان مولا به خود بالیدند و منت خدای را تاج افتخار برسر کنند که شیعه علی(ع) به دنیا آمده شاید که اقراری جانانه در عالم الست از سوی ما به ولایتش رخ داده که امروز اینگونه وجودمان به نورش منور گشته است.


فهرست منابع
1-    توحید شیخ صدوق، ص 32/ بحار الانوار ج3، ص 234
2-    سوره اعراف آیه 172
3-    تفسیر قمی، جلد1، صفحه 247
4-    تفسیر عیاشی، جلد2، صفحه 126/ بحارالانوار، جلد 5، صفحه 259
5-    تفسیر قمی، جلد 2، صفحه 371/ بحارالانوار، جلد 5، صفحه 234



هرگونه کپی‎برداری بدون ذکر منبع اشکال شرعی دارد.(برگرفته از وبسایت موسسه مصاف)