نمونه هایی از اخلاق کریمانه

امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:

کریم کسى است که پیشى گیرد بخشش او بر درخواست از او، یعنى انسان  کریم بخشش می کند پیش از این که از او درخواستی شودغرر الحکم

امام صادق علیه السلام فرمود:




شخصی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت: ای رسول خدا، بستگان من، مرا مورد ظلم و ستم و ناسزاگویی قرار داده و با من قطع ارتباط کرده اند، آیا من هم با آنها همین گونه برخورد کنم؟

 

حضرت فرمود: با این وضع خداوند همه شما را رها می کند و مورد غضب خشم قرار می دهد.

آن شخص گفت: پس من چه کنم؟

امام فرمود: به دیدار هر کس که با تو قطع ارتباط کرده برو، و به کسی که چیزی به تو نداده احسان کن و از کسی که به تو ظلم کرده درگذر و در این صورت، خدا تو را در برابر آن ها یاری می رساندمحجه البیضاء

امام صادق علیه السّلام فرموده است:

و اما کلام خداى عزوجل آن جا که مى‏گوید: با کرامت و ادب به آنان(پدر و مادر) پاسخ بده. یعنى در برابر سیلى و کتک آنها(پدر و مادر) بگو: خدایتان شما را بی آمرزد و از خطایتان درگذرد.

این همان پاسخ کریمانه و محترمانه‏اى است که خدا از شما انتظار دارد.اصول کافی

روزی جناب مالک اشتر از بازار می‌گذشت، جوانی جلو آمد و مقداری سبزی به صورت مالک پرتاب کرد.

شخصی این صحنه را دید و جلو آمد و به آن جوان گفت: بدبخت شدی!

مگر نمی‌دانی مالک، فرمانده ارشد امیرالمومنین است این را بدان که پوست سرت کنده است.

آن جوان به سرعت به سمت مالک حرکت کرد، و دید ایشان مشغول خواندن نماز است، بعد که مالک از مسجد بیرون آمد آن جوان گفت: مرا ببخش!

مالک فرمود: من تو را در همان لحظه بخشیدم، الان نماز خواندم تا خدا هم تو را ببخشد.

منبع: http://www.masjedalreza.ir