عفو و بخشش از لوازم و ابزار مهروزی است و خداوند متعال همه را به عفو و بخشش دعوت کرده است. بیشترین سفارش اسلام در مورد مسائل خانوادگی گذشت و چشم پوشی زن و شوهر از لغزشها و خطاهای یکدیگر است. وجود گذشت بی گمان کانون خانواده را با حرارت نگاه میدارد، عشق و محبت را افزایش و اختلاف و مشاجره را پایان میبخشد.
«یا ایّها الذّین آمنوا انّ مِنْ أزواجِکُمْ و أولادِکمُ عَدُوّا لَکُمْ فَاحْذروهمْ و إنْ تَعفوا و تَصْقَحُوا وَ تَغْفِروا فَإنّ اللهَ
غَفورُ رحیم»
ای کسانی که ایمان آوردهاید! بعضی از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها برحذر باشید؛ و
اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید،(خدا شما را میبخشد)؛ چرا که خداوند بخشنده و مهربان است(سوره تغابن آیه 14).
امام سجاد(ع) فرمود :
«حق زن بر تو(شوهر) آن است که بدانی خداوند او را برای تو مایهی آرامش قرار داده، پس بدان که همسری او، نعمتی الهی می باشد، هنگامی که ندانسته خطا کرد او را عفو نما.»(1)
چشم پوشى از لغزشهاى دیگران وتغافل(خود را به غفلت زدن) در برابر آنها، یکى از عوامل مهم آرامش روانى
و آسایش زندگى است.
امام علی(ع) : «هر که از بسیارى امور، تغافل و چشم پوشى نکند، زندگی اش تیره مى شود»(2)
در زندگى خانوادگى، به وفور، مسائلى پیش مى آید که اعضاى خانواده از آن چشم پوشى نمى کنند و آن را به رخ یکدیگر مى کشند. در این صورت، زندگى براى آنان تلخ و غیر قابل تحمّل مى گردد. از این رو، چشم پوشی از مسائل کم اهمیت و قابل گذشت ، موجب تقویت نهاد خانواده است .  

 - با بخشش خطاهای دیگران،قلب شما متقابلاً در حریم مغفرت و رحمت و عفو الهی واقع شده و با خزانه بیکران خداوندی مرتبط میگردد .
 - با بخشش دیگران دست به تمرین بدست آوردن بزرگترین صفت انسانی زده اید .
 - از شرّ افکار پیچیده و زباله های ذهنی خود را خلاص نموده اید .

- یک صفت خدایی را در خود تجربه نموده اید .
 حضرت علی (ع) می فرمایند : «در برابر خطای افراد همانطور که خود انتظار چشم پوشی داری مردم را نیز از عفو و بخشش خود بهره مند ساز»(3)
همچنین خداوند متعال در سوره ی نور میفرماید:
«آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند؛ آیا دوست نمیدارید خداوند شما را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده ومهربان است »(سوره نور آیه 22)

1- وسائل الشیعه، ج ،15ص 174
2- غرر الحکم ح 9149

3- غررالحکم ج 2 ص 279 ، نهج البلاغه نامه 53

4-جزوه درس خانواده و جمعیت صفحه 91 و 92