بیانیه پایانی نشست اضطراری سران «سازمان همکاری اسلامی» درباره قدس shia muslim                   
نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با اعلام قدس شرقی به پایتختی فلسطین، به کار خود پایان داد.

48 کشور عضو این سازمان در بیانیه پایانی نشست تاکید کردند که جامعه‌جهانی باید قدس شرقی را به عنوان پایتخت اشغالی دولت فلسطین به رسمیت بشناسد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» در این بیانیه از آمریکا خواسته شده است که از نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح خاورمیانه دست بکشد و تصمیمش درباره قدس را لغو کند.

سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت می‌شناسد، تاکید کردد: « تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره قدس را نپذیرفته و آن را به شدت محکوم می‌کنیم.»

نمایندگانی از 48 کشور از جمله 16 «سر» شامل رئیس‌جمهور، شاه و شاهزاده در نشست سران سازمان همکاری اسلامی حضور داشتند. نکته قابل توجه، عدم حضور «ملک سلمان» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد او در این نشست بود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه ضمن به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل، دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» روز پنجشنبه ضمن دعوت به تظاهرات در سراسر فلسطین اشغالی، جمعه را آغاز انتفاضه چهارم و روز خشم اعلام کرد.

همچنین در اقدامی کم‌سابقه چهارده عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله انگلیس، فرانسه و روسیه، در جلسه که ساعات پایانی روز جمعه برگزار شد، ضمن انتقاد شدید از اعلام شدن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، گفتند سفارتخانه‌هایشان را از تل‌آویو منتقل نمی‌کنند.