واردات کالای ایران از انگلستان پس از برجام ۲.۵ برابر شد shia muslim                   
آمار گمرک ایران نشان می‌دهد واردات کالای کشورمان از انگلستان، پس از برجام ۲.۵ برابر شده است یا به عبارت دیگر ۱۵۰ درصد رشد کرده است.

مطابق آمار گمرک، انگلستان در نیمه اول سال ۹۴ که هنوز برجام اجرا نشده بود ۵۸۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۹۰ میلیون دلار به ایران صادر کرده بود.

اما حجم صادرات کالای انگلیسی به ایران در نیمه اول سال ۹۵ یعنی بلافاصله پس از برجام، رشد چشمگیری پیدا کرد به طوری که از لحاظ وزن ۱۹ درصد و از لحاظ ارزش ۳۶ درصد نسبت به نیمه اول سال ۹۴ شاهد رشد واردات کالاهای انگلیسی به مقصد ایران بودیم.

در نیمه اول سال گذشته وزن کالاهای وارداتی از انگلستان به ۶۹۹ هزار تن به ارزش ۲۵۸ میلیون دلار رسید.

بدین ترتیب در حالی که در نیمه اول سال ۹۴ سهم ارزش دلاری واردات کالاهای انگلیسی از کل واردات ایران ۹/۰ درصد بود، این سهم در نیمه اول سال ۹۵ و پس از برجام با رشد مواجه شد و به ۱.۲۷ درصد رسید. سهم وزنی واردات کالا از انگلستان هم از ۳.۴۱ درصد در نیمه اول ۹۴ به ۴.۳۹ د رصد در نیمه اول ۹۵ افزایش پیدا کرد.

رشد واردات کالا از انگلستان در نیمه اول سال ۹۶ شتاب بیشتری به خود گرفته است. در این مدت ایران یک میلیون و ۲۵۴ هزار تن جنس انگلیسی وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ رشد ۷۹ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ رشد ۱۱۳ درصدی نشان می‌دهد. از لحاظ ارزشی نیز در نیمه اول امسال ۴۷۵ میلیون دلار جنس انگلیسی وارد ایران شده که نسبت به نیمه اول سال ۹۵ بالغ بر ۸۴ درصد و نسبت به نیمه اول سال ۹۴ بالغ بر ۱۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد. بر این اساس می توان گفت انگلیسی‌ها توانسته‌اند پس از برجام، درآمد خود از محل صادرات کالا به ایران را ۲.۵ برابر افزایش دهند.

سهم واردات کالاهای انگلیسی از کل واردات ایران در نیمه اول ۹۶ از لحاظ وزنی به ۷.۳ درصد و از لحاظ ارزشی به ۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

لازم به یادآوری است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا مدعی شده که به مقامات انگلستان و فرانسه گفته که تا می‌توانند از ایران پول بگیرند. به نظر می‌رسد صادرات کالاهای مصرفی انگلستان به ایران، همسو با همین چراغ سبز دولت آمریکا است.

پس از فرانسه که توانسته پس از برجام، صادرات کالا به ایران را ۴ برابر کند، انگلستان را باید دومین برنده برجام خواند