ترزا می: به نقش مان در تاسیس اسرائیل افتخار می‌کنیم shia muslim                   
نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که به ایفای نقش در تاسیس "کشور اسرائیل" افتخار می‌کنیم و از همین رو، صدمین سالروز صدور وعده بالفور را جشن خواهیم گرفت.

به گزارش مصاف، "ترزا می" در جلسه هفتگی حضور خود در پارلمان این کشور خاطر نشان کرد که «به نقش بریتانیا در تاسیس "کشور اسرائیل" افتخار می کند» و «این مساله حائز اهمیت است که الان برای دستیابی به راه حل تشکیل دو کشور به منظور پایان منازعه اسرائیلی ـ فلسطینی تلاش کنیم.»

دولت انگلیس در آوریل سال گذشته با معذرت خواهی از فلسطینیان به خاطر صدور وعده بالفور که زمینه ساز تاسیس اسرائیل شد، مخالفت و با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وعده بالفور مساله ای تاریخی است و این کشور قصد معذرت خواهی به خاطر صدور آنرا ندارد، بلکه به نقش بریتانیا در تاسیس "کشور اسرائیل" افتخار می کند.

گفتنی است که وعده بالفور اسم رایجی است که به نامه ارسالی "آرتور جیمز بالفور" در تاریخ 2 نوامبر 1917 خطاب به لرد "لیونل وولتر دی روچلد" اطلاق می شود. در این نامه آمده بود که «دولت بریتانیا از تشکیل وطن قومیتی برای ملت یهود در فلسطین حمایت می کند و نهایت تلاشش را برای تسهیل تحقق این هدف به کار خواهد گرفت.» وعده بالفور اولین گام غرب در راستای تاسیس یک رژیم برای یهودیان در خاک فلسطین بود.

 


منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین